Dieselové automobily nemají budoucnost, potvrzují fakta i predikce expertů

Používání dieselových motorů je podle převážné většiny šéfů světových automobilek dlouhodobě neudržitelné kvůli jejich dopadu na životní prostředí. Budoucnost vidí v elektromobilech a vozech na vodíkové palivové články.

Vyplývá to z nejnovějšího průzkumu KPMG Global Automotive Executive Survey, jehož se zúčastnilo tisíc výkonných manažerů automobilek ze 42 zemí včetně České republiky.

Kolem 78 procent manažerů se domnívá, že vodíkové palivové články jsou hlavním konkurentem pro baterie. Poukazují především na to, že vodíkový pohon je mnohem životaschopnější s ohledem na existující infrastrukturu a na čas dotankování. Naopak podle 62 procent respondentů baterie jako pohon budoucnosti selžou právě v důsledku nedostatečné infrastruktury.

Elektromobily Čechy netáhnou, dotace zůstávají nevyčerpané (zdroj: ČT24)

Elektromobily a otázky pohonu tak na prvním místě v žebříčku nejdůležitějších trendů nahradily konektivitu, kterou pro budoucnost viděli manažeři z autoprůmyslu jako nejdůležitější v loňském roce.

Přelomová dieselgate

„Vypadá to, že dopad dieselgate na automobilový průmysl je naprosto zásadní. Pokud jde o souboj palivových článků a baterií, nejsem tak optimistický jako automobilky, i když je to přání v intencích jejich světa pochopitelné. Musíme vzít v potaz, že do elektromobility se rozhodly výrazně promluvit například energetické společnosti nebo města,“ uvedl partner KPMG Jan Linhart.

V otázce autonomního řízení (tedy bez řidiče) bude podle automobilek nejprve nutné stanovit patřičné standardy, které umožní provoz těchto vozů v globálním měřítku. Zdlouhavost takového procesu také stojí za umístěním této technologie na chvostu trendů. Tahouny v oblasti autonomních aut nejsou jen automobilky, ale i technologické firmy. Celkem 82 procent automobilek věří, že společnosti ze Silicon Valley uvedou svá auta na trh v následujících čtyřech letech.

  • Tento druh motoru dostal jméno podle německého inženýra Rudolfa Diesela. Ten v roce 1897 zkonstruoval vysokotlaký spalovací pístový motor se samočinným zážehem, vyvolaným stlačením vzduchu do 3,5 Mpa – stroj dostal jméno podle svého vynálezce.

Za technologického lídra šéfové dále považují BMW, a to jak v elektromobilitě, tak v autonomním řízení. V loňském roce druhá Toyota se pak propadla v obou ukazatelích na čtvrté místo za druhou Teslu a třetí Hondu. BMW zaznamenalo úspěch i v očekávání růstu tržního podílu, kde na prvním místě vystřídalo Toyotu. Úspěch bavorské automobilky očekává 58 procent top manažerů automobilového průmyslu. Volkswagen naopak neobhájil pozici ve vedoucí trojce a propadl se na šesté místo.

Diesel končí ve městech

Na konci roku  2016 oznámili představitelé čtyř světových velkoměst, že chtějí úplně zakázat vjezd dieselových automobilů a dodávek do center. Jde o Paříž, Madrid, Athény a Mexico city. Tento zákaz by měl začít platit na začátku roku 2025, majitelé vozů by tedy měli mít dostatek času, aby se na to připravili.

Aféra Dieselgate: Automobilky u testů podvádějí roky (zdroj: ČT24)

K podobnému kroku se odhodlal v průběhu roku 2016 také starosta Londýna. Město by od roku 2018 již nemělo kupovat autobusy s dieselovými motory, postupně by se tak všechny ikonické londýnské vozy měly  stát ekologičtějšími.

Jak vodík zachrání civilizaci?

Že vodík jednou nahradí fosilní paliva, předvídal už Jules Verne v románu Tajuplný ostrov. Má proti nim totiž samé výhody: jeho zásoby vodíku ve vodě jsou na Zemi prakticky nevyčerpatelné, vodík se dá transportovat i skladovat a z hlediska ekologie je mnohem šetrnější k přírodě než ropa nebo uhlí.

Zatímco dříve se počítalo s vodíkem jako přímým palivem do motorů, což mělo mnoho technických problémů, dnes se uvažuje spíše nad vodíkem v palivových článcích. Elektřina v nich nevzniká spalováním, ale chemickou reakcí - vlastně opakem elektrolýzy.