Tisíce výkonnějších proudových motorů do bezpilotních letounů zamíří na Ukrajinu. Smlouvu na jejich společnou výrobu v Paříži podepsala firma PBS Velká Bíteš s ukrajinskou společností Ivchenko-Progress. Část motorů tak najde uplatnění i v obranném průmyslu země. První dodávky plánují firmy v druhé polovině příštího roku.
Česká firma podepsala společnou výrobu proudových leteckých motorů s Ukrajinci
Smlouvu mezi PBS Velká Bíteš a společností Ivchenko-Progress na výrobu proudových motorů do bezpilotních letounů nebo dronů podepsali zástupci obou firem na leteckém veletrhu v Paříži, připomněl zahraniční zpravodaj ČT Jan Šmíd.
„Pokládám tuto spolupráci za perspektivní. Společně rozvíjíme její obchodní stránku. Otevíráme novou éru spolupráce na společné výrobě motorů a jejich prodeji,“ sdělil generální ředitel Ivchenko-Progress Ihor Kravčenko.
„Té spolupráce je více. Nicméně ne vždy to můžeme publikovat. Něco se teprve dohaduje a tohle je první z vlaštovek spolupráce v obranném průmyslu,“ řekla vrchní ředitelka sekce průmyslové spolupráce ministerstva obrany Radka Konderlová.
Vývoj nových, výkonnějších variant proudových motorů, které pohání třeba dron nebo řízenou střelu – nejen ve Velké Bíteši na Žďársku – urychlila obnovená ruská invaze na Ukrajinu. Čím vyšší rychlost proudění, tím je i vyšší nosnost motoru.
Ukrajina hledá obchodní partnery za hranicemi
Nový motor má takový výkon, že unese dron s rozpětím až deset metrů. Vyrobit jich zmíněné firmy chtějí tisíce s celkovou hodnotou v řádech miliard korun.
„Jde o to, co nejrychleji je nasadit v prostředcích ať už ukrajinských, nebo i v dalších státech, které spolupracují s Ukrajinou,“ přiblížil generální ředitel PBS Velká Bíteš Milan Macholán.
„Ukrajina hledá partnery tak, aby mohla rozvíjet své obranně-průmyslové potřeby, ale aby to nebylo na Ukrajině. Protože ruská armáda útočí celoplošně na ukrajinskou infrastrukturu. Jde o to, aby to bylo někde, kde je průmyslová základna a je to blízko k Ukrajině,“ míní obranný analytik Daniel Koštoval.
Část výroby a testování bude probíhat ve Velké Bíteši. Část pak v partnerské firmě v ukrajinském Záporoží. Výroba jednoho kusu zabere zhruba šest až osm měsíců. První dodávky odtud mají odjet v polovině příštího roku.