Jedna z nejslavnějších turistických destinací na světě, mexický poloostrov Yucatán, řeší velký problém. Vláda tam plánuje postavit železnici, která propojí pláže na pobřeží s proslulými mayskými památkami. Jenže projekt vede skrz výjimečný ekosystém a ochránci přírody i někteří vědci varují, že přinese víc škody než užitku.
Ekonomika proti přírodě. Tropické lesy na Yucatánu protne železnice
Na jedné straně Yucatán nabízí bílé pláže a krystalicky čisté moře, na druhé straně úchvatné předkolumbovské pyramidy. A mezi nimi se rozprostírají nekonečné lány tropického porostu.
To se ale teď rychle mění. Stroje planýrují osmnáct metrů široký pruh území, na který dělníci postupně kladou koleje takzvaného Mayského vlaku. „Jde o to, aby lidé, kteří přijedou do Cancúnu – jde o 30 milionů návštěvníků (ročně) – nezůstali jen v Cancúnu, ale vyrazili do celého Quintana Roo,“ vysvětluje význam projektu mexický prezident Manuel López Obrador.
Cancún a Quintana Roo má propojit 1500 kilometrů dlouhá železnice za dvacet miliard dolarů.
Znečištěná voda a narušené biologické koridory
Většinu Yucatánu ovšem tvoří velká vápencová krasová tabule. A díky porézní půdě vznikly ohromné podzemní zásobárny vody a unikátní jeskynní systém, kde žijí například četné skupiny netopýrů. To všechno je teď podle ochránců přírody ohrožené.
„Už se sem dostal stavební materiál, který do jeskyně nepatří. Takže můžeme potvrdit, že stavební materiál sem protéká a kontaminuje naši pitnou vodu,“ říká ochranářka Cristina Nolascová.
Raúl Padilla díky fotopastem sleduje další ohrožený druh, jaguáry. Ti v oblasti žijí po tisíciletí. Mají zažité trasy, kudy se pohybují a kde hledají vodu v horkých a suchých letních měsících. Ochranář se obává, že železnice bude mít na jejich populaci neblahý vliv.
„Jakákoli podobná stavba – silnice, železnice nebo elektrické vedení – vytvoří bariérový efekt, který naruší biologický koridor, kudy zvířata putují. Je velmi důležité biologické koridory udržet, pokud chceme v naší zemi tyto druhy zachovat,“ upozorňuje.
Běžní Mexičané vidí v železnici příležitost
Vláda má ale také pro stavbu své argumenty. Mayský vlak podle ní do roku 2030 vytvoří 715 tisíc nových pracovních míst a zhruba milion lidí vytáhne z chudoby.
Plán má podporu i řady místních obyvatel, na které dosud centrální vláda spíš zapomínala. „Přivede to sem infrastrukturu a turistiku, což je náš hlavní zdroj příjmů,“ hlásí jeden z místních. „Lidem ve vesnici to přineslo práci, v obchodě se prodá víc nápojů, řada lidí na tom vydělává. Ano, je to velmi dobré,“ pochvaluje si zase majitelka obchodu.
Jenže podle ochránců je naopak velmi špatné, že stavba může za pouhou dekádu narušit výjimečný systém jeskyní propojených nejdelší podzemní řekou na světě, který vznikal miliony let a kde archeologové dodnes nacházejí pozůstatky fascinujících civilizací.