Banánová revoluce v Polsku. Lidé si vymohli navrácení „pobuřujícího“ díla do muzea

Národní muzeum ve Varšavě vrátilo do expozice moderního umění dílo feministické umělkyně Natalie LL z roku 1973, které minulý týden nechalo spolu s dalšími odstranit pro údajnou obscénnost. Instalace nazvaná Konzumní umění zobrazuje mladou ženu, která s neskrývaným potěšením pojídá banán. Za návrat díla do expozice se postavily stovky lidí včetně polských umělců a opozičních politiků, kteří zaplavili sociální sítě svými fotografiemi s banány.

Dílo Natalie LL bylo vystaveno v polském Národním muzeu několik let, nový ředitel instituce Jerzy Miziolek ale minulý týden seznal, že sugestivní instalace může neblaze zapůsobit na mladistvé návštěvníky muzea. Svou argumentaci podpořil zveřejněným dopisem, v němž si matka jednoho školáka stěžovala, že syn byl po návratu z muzea traumatizován.

Zákaz vystavovat kontroverzní dílo Natalie LL přišel poté, co byl ředitel předvolán ministrem kultury. Polská média proto spekulovala, že na rozhodnutí měli vliv představitelé vládnoucí konzervativní strany Právo a spravedlnost (PiS), kteří v minulosti výtvor označovali za nevhodný a obscénní.

Společně s videem Natalie LL byly odstraněny i práce dalších dvou umělkyň – včetně videa Katarzyny Kozyrové, na kterém žena vede dva muže v kostýmech psů.

Mezi umělci i opozičními politiky vyvolalo odstranění děl vlnu nevole. Jde podle nich o úzkoprsé rozhodnutí a cenzuru. Na sociálních sítích se okamžitě rozjela kampaň, v jejímž rámci Poláci zveřejňovali své fotografie při konzumaci banánů.

V pondělí večer dorazily na výzvu divadelní historičky Joanny Krakowské před Národní muzeum stovky lidí, aby zde na protest snědli banán a oslavili uměleckou svobodu a ženské umění.

„Banánová revoluce!“ křičeli účastníci akce, kteří třímali ovoce v gestu napodobujícím držení pistolí.

„Oslavujeme vítězství a vzdáváme hold umělkyním. Protestujeme proti cenzuře a požadujeme v Národním muzeu náležité místo pro ženy,“ prohlásila jedna z organizátorek akce.

Jerzy Miziolek se v reakci na kritiku rozhodl díla Natalie LL a dalších autorek vrátit na místo. Zůstanou tu však jen do doby, než bude v muzeu nainstalována nová expozice.

Natalie LL svým Konzumním uměním kritizovala nedostatek potravin během komunistické éry.