V pátrání po obětech leteckého neštěstí u Jávy pomáhají drony i sonary

V Jávském moři pokračuje pátrání po pasažérech letadla indonéské společnosti Lion Air, které se zřítilo v pondělí při cestě z Jakarty na Sumatru. Záchranáři během operace využívají drony i sonary. Zatím se podařilo vyzvednout několik těl obětí, našla se část trosek stroje a osobní
věci cestujících. Podle jednoho z členů pátracího týmu by byl ovšem zázrak, kdyby neštěstí někdo ze 189 lidí na palubě přežil.

Video Zprávy ve 12
video

Indonéští záchranáři prohledávají mořské dno v okolí včerejší letecké katastrofy

Do akce je zapojeno na 300 záchranářů. Kromě části trosek se našly některé identifikační a řidičské průkazy či záchranné vesty. Pátrací týmy hledají také černé skříňky. Úřady předpokládají, že operace potrvají ještě minimálně šest dní.

Na palubě Boeingu 737 MAX 8 bylo 178 dospělých cestujících, tři děti, dva piloti a šest dalších členů posádky. V letadle byli podle aerolinií dva cizinci: pilot původem z Indie a italský občan. Mezi Indonésany bylo nejméně 23 vládních úředníků. Podle agentury AP šlo o zaměstnance ministerstva financí, kteří se vraceli ze schůzky na ministerstvu v Jakartě.

Let JT610 odstartoval v pondělí v 6:20 místního času (00:20 našeho času) z Jakarty a mířil do oblíbeného turistického letoviska Pangkalpinang na ostrově Bangka, který se nachází v těsné blízkosti ostrova Sumatra. Do cíle měl dorazit zhruba po hodině.

Krátce po startu se ale letadlo dostalo do problémů. „Letoun žádal o návrat na letiště, než definitivně zmizel z radarů,“ uvedl úředník z indonéského ministerstva dopravy, který má na starosti civilní letectví. Zhruba po 13 minutách od vzletu spadlo do Jávského moře v místech, kde hloubka vody dosahuje 30 až 40 metrů.

Trosky a osobní věci vytažené z moře po letecké havárii u Jávy
Zdroj: Reuters

Pilot byl zkušený, stroj měl ale už dříve technické potíže

Příčina neštěstí není známá. Počasí bylo příznivé a pilot i kopilot byli zkušení – jeden měl nalétáno šest tisíc a druhý pět tisíc hodin. Zřícený letoun získala společnost Lion Air letos v srpnu a nalétáno měl asi osm set hodin. Ředitel společnosti Edward Sirait ovšem prohlásil, že letoun měl už při předchozím letu „technický problém“.

Pokud se potvrdí, že nikdo nepřežil, půjde podle agentury Reuters o druhou nejhorší leteckou nehodu v Indonésii po neštěstí z roku 1997, kdy po zřícení letadla u města Medan zemřelo 234 lidí.

Letecká společnost měla zakázaný vstup do vzdušného prostoru EU 

Aerolinky Lion Air jsou jednou z nejmladších a největších leteckých společností v Indonésii, denně vypravují desítky letů, domácích i mezinárodních. Soukromá společnost byla založena v roce 1999 a od té doby měla dosud jednu nehodu se smrtelnými oběťmi. V roce 2004 zemřelo při přistávání jejího letadla ve městě Surakarta 25 lidí ze 163 osob na palubě.

V letech 2007 až 2016 byly Lion Air na seznamu leteckých společností, které mají s ohledem na evropské předpisy o bezpečnosti letového provozu zakázaný vstup do vzdušného prostoru Evropské unie.

Podle Reuters se jedná o první nehodu letounu z řady Boeing 737 MAX. Stroje Boeing 737 MAX jsou nejrychleji prodávanými letadly v dějinách firmy Boeing.