V Paříži by mohl začít jezdit vodní taxík

Horizont ČT24: Budoucnost dopravy ve Francii (zdroj: ČT24)

Paříž experimentuje s vodním taxíkem, který by mohl v budoucnosti vozit lidi po Seině. Prototyp z dílny Švéda Anderse Bringdala a Francouze Alaina Thébaulta nepotřebuje řidiče, vznese se už při dosažení rychlosti dvanáct kilometrů za hodinu a je ekologický.

Prototyp funguje díky dobíjecím bateriím. „Cena je jako u menší Tesly: přibližně 60 tisíc eur. Máme víc společností, které nás budou sponzorovat, což sníží cenu provozu,“ uvedl zakladatel a viceprezident společnosti SeaBubbles Alain Thébault.

Představit loď vznášející se nad vodou je Thébaultovým celoživotním snem. Právě on stvořil hydroptéru, s kterou od roku 2008 lámal na vodě světové rekordy. Vynálezci chtějí taxi uvést do provozu v Paříži už příští rok a pak napříč světem.

Ve francouzské metropoli už zaujali starostku Anne Hidalgovou a novým technologiím a startupům je nakloněný dlouhodobě i současný prezident Emmanuel Macron. „Proto jako ministr hospodářství stále říkám, že zbožňuji podnikatele, protože jsou to lidé, kteří nikdy nic nepožadují. Zvykli si bojovat,“ uvedl v roce 2016 Emmanuel Macron.

Taxík omezuje povolená rychlost

Firma SeaBubbles by ale tentokrát pomocnou politickou ruku přece jen uvítala. Její plány v Paříži totiž částečně hatí předpisy. Kvůli provozu na Seině už alespoň dočasně počítá s tím, že v taxíku bude řidič. Další problém je rychlost. Nejvyšší povolená na řece je 18 kilometrů v hodině. Na vzlet to stačí, ale kabina bude pomalá. Dokáže se přitom pohybovat až třikrát rychleji.

Pokud by Macron změny navrhnul, mohl by toho pak využít i on sám. Od Elysejského paláce by se například do obou největších televizí dostal vodním taxíkem zhruba za šest minut. „Díky vodním taxíkům se chceme podělit o ten pocit létajícího koberce s více lidmi,“ říká Thébault.

Doprava bez řidičů je realita

Městskou dopravu bez řidičů už přitom Paříž využívá. Funguje tak část linek metra. Stejný systém má Londýn, Řím, Kodaň nebo Budapešť. Je to kontrolní centrum, které organizuje pohyb vlaku a rozhoduje o něm.

S vývojem samořiditelných aut experimentovala společnost Google. Dubaj zase představila drony, které by v budoucnu mohly jako taxi převážet pasažéry. Podobný projekt má i Česko, pracuje se na částečně autonomních dronech. Jako vůbec první na světě by Česká republika mohla uskutečnit s takovým dronem mezistátní let. V plánu je už příští rok.