Číňané dávají rekordní částky za nákupy na internetu, k utrácení je povzbuzuje i vláda

Číňané utrácejí desítky miliard dolarů on-line (zdroj: ČT24)

Čínští internetoví prodejci hlásí rekordní zisky. Podobně jako v jiných částech světa je také v Číně přelom roku obdobím, kdy se nakupuje - a k utrácení vyzývá tamní obyvatele i vláda. Spoléhá totiž na to, že domácí spotřeba sníží závislost na vývozu a investicích a udrží hospodářský růst.

Čína je největší internetový trh světa. O komerčních svátcích jsou tržby rekordní - jdou do desítek miliard dolarů. Úměrně stoupajícím prodejům roste také poptávka po modelkách pro internetový byznys. 

„Každý mi říká, že jsem vysoká a hezká. Byla by škoda nestát se modelkou,“ myslí si Cou Žung, která vyměnila úřednickou práci za lukrativnější. Na Taobao - největším obchodním portálu - vydělá 110 až 180 tisíc korun měsíčně.

On-line nákupy, bezhotovostní platby, taxi služby a virtuální zábava jsou v čínských městech běžné jako v New Yorku a Tokiu. Pro mnoho lidí je to životní styl. „Od roku 2011, kdy byly poprvé publikovány údaje o spotřebitelském chování, nakupovalo on-line asi pět procent zákazníků. Dnes je to 85 procent“, říká Ku I, generální ředitel společnosti Syntun. 

Logistické centrum ve Wuhanu
Zdroj: Reuters

Vláda využívá internet k upgradování ekonomiky, ale zároveň ho přísně kontroluje. Takzvaná Velká zeď drží za hradbami nevítané barbary jako Google a Twitter. Web hlídá armáda cenzorů a stránky blokují citlivá slova.

Někdy se stane, že chcete publikovat text, ale web vás nepustí. Pak musíte vytušit, jaká slova jsou „citlivá“ a upravit je. „Existuje mnoho způsobů, jak slova pozměnit, aby nebyla ,citlivá‘. Například přidávat znaky, písmena, mezery,“ popsal politolog Čang Li-fan. 

Na byznys to nemá vliv. Internetový gigant Alibaba slibuje, že zákazníkům otevře nový svět. Už testuje nákupy ve virtuálních obchodních domech světových značek.