Filmový postřeh: Touch Me Not je nepříjemná, ale vtahující studie intimity

Rozhovor s režisérkou Adinou Pintilie (zdroj: ČT24)

Hranice hraného filmu a dokumentu se rozmlžují v celovečerním debutu rumunské režisérky Adiny Pintilie. Koprodukce pěti zemí, včetně České republiky, obdržela na festivalu v Berlíně Zlatého medvěda. I přes ubezpečení, že se jedná o fikci, jde o vizi natolik autentickou, že postavy jde jen ztěží nevnímat jako skutečně žijící osoby.

Pintilie si určila za cíl nekonvenčním způsobem prozkoumat stránky lidské intimity. Zaměřuje se na skupinu figur, které spojuje neschopnost navázat fyzický kontakt s jinou bytostí. Zachyceni jsou lidé s tělesným postižením i s psychickým blokem. V ději ovšem vystupuje i sama režisérka, nejčastěji zpoza kamery postavám pokládá otázky spojené s tématem. Tato dokumentárnost je ovšem předstíraná, nejen proto, že v díle účinkují i profesionální herci.

Znepokojující styl v mnohých ohledech přesahuje až do míst experimentálního filmu, třebaže se v popředí odvíjí vcelku srozumitelný příběh. Ve zvukové složce tak například dominují ruchy a prostor před kamerou zůstává záhadně strohý a vyprázdněný. Vyprávění je přitom plné mezer – mnohé se nechává na domyšlení divákovi a důležité informace jsou jen letmo naznačeny.

Jako studie intimity je tematika předurčena k tomu, aby se výrazně dotkla lidské sexuality. V několika chvílích film neuhne pohledem ani od explicitních praktik, přičemž scéna z S&M přímo připomene tvorbu francouzského provokatéra Gaspara Noého.

S odvíjející se stopáží začne být jasné, že Touch Me Not je především terapií samotné režisérky, jež se sama podělí o traumata a problémy s intimitou. Rafinované podání snímku nás vybízí se nad ní zamýšlet. Možné to je i po festivalu ve Varech  – od 1. listopadu snímek uvedou tuzemská kina.