Archeologové objevili pod vytyčeným pokračováním D35 první nálezy. Jejich práce potrvá rok

Jedná se o historicky největší archeologický výzkum na Pardubicku (zdroj: ČT24)

Archeologové na Pardubicku při průzkumu 27 kilometrů dlouhého pásu pod už vytyčeným pokračováním dálnice D35 objevili první cenné nálezy. Mezi ně patří například zbytky pravěkého osídlení nedaleko Rokytna, jedná se o vesnici pravěkých zemědělců.

Na historicky největším výzkumu na Pardubicku pracují archeologové spolu s desítkami dělníků. Hledají zbytky vesnice pravěkých zemědělců. „To jsou lidé, kteří už měli svá pole, obdělávali pole, měli stálá sídliště,“ vysvětlil archeolog Tomáš Zavoral.

Archeologům se podařily odhalit už desítky drobných artefaktů, spony k opaskům nebo části zbraní. Každý z nich musí restaurátoři vyčistit a zaevidovat. „Máme zde celou kolekci novověkých a vrcholně středověkých artefaktů, které taktéž svědčí o aktivitách v areálu této velké stavby,“ komentoval nálezy archeolog Jan Jílek.

Mezi nejčerstvější nálezy patří například tři tisíce let stará hliněná nádoba. „Předpokládáme, že to byla nějaká větší zásobní jáma, která sloužila na uchovávání potravin, např. obilí nebo sušených jablek,“ uvedl archeolog Daniel Štolc.

Vizualizace dálnice D35
Zdroj: ŘSD

Začátek prací provázaly spory s farmáři

Archeologický průzkum pod budoucí dálnicí D35 přitom nezačal zrovna klidně. Zemědělci byli totiž nespokojení, že geodeti začali s přípravami příliš brzy, a nechtěli opustit pole. Na nich měli vyseté obilniny, řepku a hrách, na jejichž pěstování pobírají dotace. Pokud by stavbaři pole zabrali, zemědělci by o peníze přišli. Geodety tak nakonec nechali vyvést policií.

Přestože pozemky vlastní Ředitelství silnic a dálnic, měli na ně zemědělci smlouvu až do konce září. Ředitelství silnic a dálnic nakonec ustoupilo, archeologové teď pracují jen tam, kde zemědělci nehospodaří. Po domluvě ale zemědělci slíbili, že další místa, kde to bude možné, uvolní už na začátku září.

Archeologové očekávají v úseku téměř 30 lokalit

Archeologické práce jsou rozdělené do šesti částí, v úseku Opatovice nad Labem – Ostrov již začaly. Na celý výzkum v hodnotě 193 milionů korun bez DPH mají archeologové, bez započítání zimních měsíců, jeden rok. Archeologové očekávají v trase téměř 30 lokalit z období od mezolitu až po vrcholný středověk.

Soutěž na archeologické práce na 27kilometrový úsek D35 mezi Opatovicemi a Ostrovem vyhrála společnost Eurovia, spolupracovat bude například s Východočeským muzeem. Zvlášť silničáři vyhlásili výběrové řízení na zemní práce, získal je Hochtief s nabídkou 83 milionů korun bez DPH. 

Stavba samotné dálnice D35 na dvou úsecích (Opatovice nad Labem – Časy a Časy–Ostrov) má začít letos v říjnu. Pokud by se ale průzkum nepodařilo dokončit podle plánu, zahájení výstavby se oddálí. ŘSD zatím počítá se zprovozněním na počátku roku 2021.

  • Trasa navazuje na existující část dálnice D35 u Opatovic nad Labem, za křížením silnice I/37 mezi Hradcem Králové a Pardubicemi. Oba úseky vedou v rovinatém území, převážně po zemědělských pozemcích.
  • Délka úseku Opatovice nad Labem – Časy je 12,6 km. Budou na něm dvě mimoúrovňové křižovatky Rokytno a Časy, dále 17 mostů, 4 okružní křižovatky na navazujících silnicích a 4,5 km protihlukových stěn. Předpokládaná cena stavby je 4,65 miliardy korun bez DPH.
  • Délka úseku Časy–Ostrov je 14,5 km. Budou na něm dvě mimoúrovňové křižovatky Dašice a Ostrov, dále 18 mostů a 6,9 km protihlukových stěn. Předpokládaná cena stavby je 4,98 miliardy korun bez DPH.
  • Úseky měly zastaralý posudek vlivu na životní prostředí (EIA) z roku 2006. Stát je však zařadil mezi tzv. prioritní stavby, a proces se tak nemusel opakovat. V únoru 2017 ministerstvo životního prostředí dalo souhlas se stavbou za splnění 14 podmínek – např. monitorování hluku a zdrojů podzemní vody, ochraně zvířat a omezení vlivů na ptačí oblast Komárov a evropsky významnou lokalitu Uhersko.
  • Zahájení stavby obou úseků se plánuje na říjen 2017, uvedení do provozu na únor 2021. V té době už by se měla podle předpokladů stavět také navazující část k Vysokému Mýtu. Dokončení celé D35 od hradecké D11 až do Mohelnice, tedy druhého dálničního propojení Čech a Moravy, očekává ŘSD v roce 2025.