Brněnský dopravní podnik aplikuje do tramvají antibakteriální nástřik. Má chránit lidi před infekcemi, před chřipkou ale ne

Dopravní podnik města Brna testuje ve svých vozech speciální antibakteriální nanonástřik. Chce tím zamezit přenosu bakteriálních a kvasinkových infekcí v městské hromadné dopravě. Přípravek pracovníci podniku testují ve dvou tramvajích, které už po městě jezdí. Další přidají za dva měsíce až po vyhodnocení vzorků v laboratoři. Postřik ničí jen bakterie, a nikoliv viry; na chřipku se tak nevztahuje.

Video Události v regionech plus (Brno)
video

Brněnský dopravní podnik aplikuje do tramvají antibakteriální nástřik

Zdroj: ČT24

Madla, sedačky a okna jsou části vozu, na které nejčastěji sahají cestující a na kterých tak ulpívá nejvíc bakterií. Brněnský dopravní podnik na tyto části interiérů vozů teď aplikuje speciální antibakteriální nanonástřik. Před aplikací ochranné  vrstvy je nutné vozy důkladně očistit a odmastit. Samotná aplikace v jedné tramvaji trvá necelou hodinu.

Nástřik rychle zasychá a dokonale přilne k povrchu, nemělo by tak dojít k jeho dalšímu přenosu na oblečení nebo ruce cestujících. „Ten efekt by měl trvat několik měsíců, výrobce udává až šest. To je věc, kterou chceme ověřit v praxi,“ vysvětlila mluvčí Dopravního podniku města Brna Hana Tomaštíková. Po dvou měsících bude dopravní podnik provádět kontrolní stěry a kultivace, aby zjistil efekt nátěru.

Viry ničí podnik koncentrovanější desinfekcí

Nástřik má podle odborného posudku vydaného Státním zdravotním ústavem eliminovat výskyt bakterií a kvasinek. Viry neničí. Na epidemii chřipky a další virová onemocnění vliv mít nebude. Pro větší ochranu cestujících dopravní podnik v době chřipkové epidemie používá na čištění vozů koncentrovanější dezinfekci.

Denně převeze brněnský dopravní podnik milion lidí a chce, aby pro ně byla hromadná doprava co nejbezpečnějším místem. „Trendy v této oblasti dlouhodobě sledujeme a testujeme. Pokud by testy prokázaly dlouhodobý efekt, uvažovali bychom o aplikaci v dalších vozech,“ řekl generální ředitel Miloš Havránek. Podnik pro testování nástřiku zatím vybral dvě velkokapacitní tramvaje KT8 a Škoda 13T známou jako Porsche. Cestující do nich nastoupí na lince šest a osm.