Moderní Stadler nOVA se vydal na trať. Zatím ve zkušebním režimu a bez zátěže

Tramvaje Stadler Nova vyjely na trať (zdroj: ČT24)

Z areálu Dopravního podniku Ostrava (DPO) vyjela ve středu první ze čtyřiceti tramvají Stadler nOVA, které by se měly postupně zabydlet v ostravském městském dopravním systému. Podle redaktorky České televize Pavlíny Daňkové tak začal její zkušební provoz, při kterém najede 10 tisíc kilometrů.

Tramvaj bude nejprve testována bez zátěže, až tyto zkoušky splní, namísto cestujících bude vozit pytle s pískem. „A v průběhu letních prázdnin vyjede poprvé i s cestujícími,“ dodala Pavlína Daňková.

Aktuálně nejmodernější tramvají v Česku se tak lidé budou moci poprvé svézt nejspíše v srpnu. Od léta chce dopravní podnik každý měsíc nasazovat do provozu čtyři tramvaje. Do poloviny příštího roku by v Ostravě měly jezdit všechny, řekl již dříve ředitel DPO Daniel Morys.

„Je to tramvaj speciálně vyvinutá pro Ostravu. Až najede daný počet kilometrů, tak pak ji můžeme zařadit na standardní linkový provoz,“ uvedl Morys. Souprava nabídne mimo jiné bezdrátové připojení k internetu, USB konektory a nové bezpečnostní prvky včetně dohledových kamer.

Výroba jedné tramvaje trvá několik týdnů. Do konce roku by se do Ostravy mělo na speciálních valnících dostat 26 vozidel. Zbytek v příštím roce.

O vývoj a výrobu se stará mezinárodní tým

Tramvaje se na míru projektovaly v české konstrukční kanceláři Stadler Praha. Vyrábět se budou na několika místech, skříně například v polských Siedlcích ve spolupráci s firmou Solaris. Velký podíl na vozech mají čeští subdodavatelé a část montáže bude mít na starosti i dceřiná firma DPO Ekova Electric.

Cena jedné tramvaje je zhruba 28,5 milionu korun. Hodnota zakázky se dostala na úroveň 1,2 miliardy korun. 

Dopravnímu podniku Ostrava (DPO) druhý rok po sobě stoupl počet cestujících. V roce 2017 přepravil 91,1 milionu lidí, což bylo o 2,6 milionu cestujících více než v roce 2016. Až do roku 2015 počet cestujících v ostravské městské dopravě soustavně klesal, mezi lety 2010 a 2015 podnik přišel o 14 procent (14,4 milionu) cestujících.

Moderní tramvaj pro Ostravu (zdroj: ČT24)