Napájení tramvajových linek jižní části Olomouce je díky dokončené modernizaci takzvané měnírny ještě spolehlivější. Dopravní podnik města Olomouce (DPMO) do její rekonstrukce a zvýšení výkonu investoval s pomocí evropských dotací 18,2 milionu korun.
Olomoucké tramvaje budou jezdit ještě spolehlivěji. Nová měnírna zlepšuje jejich napájení
Podnik aktuálně provozuje sedm měníren. Opravené zařízení na třídě Kosmonautů je klíčové pro zajištění tramvajového provozu v jižní části Olomouce.
Po rekonstrukci se tak podle technického náměstka DPMO Petra Kocourka výrazně snížilo riziko výpadků dodávek elektrického proudu do trolejového vedení na třídě Kosmonautů i v přednádražním prostoru. Ten patří mezi olomoucké důležité dopravní uzly.
- Za měnírnu je označována budova, která obsahuje technologii pro změnu proudové soustavy nebo propojení napájecích soustav. Poskytuje zázemí pro napájení například tramvají, trolejbusů či elektrifikovaných železnic. Úkolem měnírny tak bývá transformace výkonu z třífázové elektrické sítě na stejnosměrný elektrický proud o daném napětí.
„Vyměněna byla celá technologie měnírny, zejména napaječe, měniče, usměrňovače a dva kusy transformátorů,“ uvedl Kocourek, podle něhož investice zlepší provoz tramvají nejen na třídě Kosmonautů, ale také v prostoru u hlavního nádraží. A to i při výlukách v historickém centru, kdy po této trati jezdí více tramvají.
Modernizovaná měnírna zároveň zvýší dodávky elektrické energie i pro novou tramvajovou linku z centra Olomouce na lidnaté sídliště Nové Sady. Podle zástupců města bude zároveň pojistkou proti případnému energetickému výpadku.
Olomoucký dopravní podnik v roce 2016 přepravil 54,7 milionu lidí, stejně jako v roce 2015, kdy se ve městě zastavil několikaletý pokles počtu cestujících v tramvajích a autobusech městské hromadné dopravy. DPMO, jehož stoprocentním vlastníkem je město, předloni provozoval 68 tramvajových vozidel a 77 autobusů. Údaje za loňský rok zatím nebyly zveřejněny.