Soud zrušil rozhodnutí o obnově Václavského náměstí kvůli sporným vjezdům do garáží

Městský soud v Praze pravomocně zrušil rozhodnutí pražského magistrátu, které umožňovalo revitalizaci spodní části Václavského náměstí. Součástí rozhodnutí bylo také povolení stavby kontroverzních nájezdových ramp do garáží soukromého investora. Proti tomu ale podaly žalobu spolky, které se zaměřují na ochranu kulturních památek a územní rozvoj.

„Soud shledal, že v průběhu řízení o odvolání proti územnímu rozhodnutí došlo k procesnímu pochybení, které mohlo mít vliv na zákonnost napadeného rozhodnutí ve věci samé,“ uvedla mluvčí soudu Markéta Puci.

Podle památkářů totiž čtyři metry široké a 24 metrů dlouhé nájezdové rampy na Václavské náměstí nepatří. Jenže tehdejší ministr kultury Daniel Herman (KDU-ČSL) zrušil stanovisko památkářů ve zkráceném přezkumném řízení. „Tedy bez toho, aby se k tomu mohli vyjádřit všichni účastníci odvolacího řízení,“ podotkl soud. 

Podle soudního senátu Viery Horčicové bylo toto pochybení zásadní a mohlo mít vliv na následné rozhodnutí magistrátu ohledně revitalizace. Vedení Prahy tak nyní bude muset v součinnosti s ministrem kultury zajistit, aby bylo stanovisko ministerských památkářů přezkoumáno v řádném řízení. „A to tak, že budou šetřena práva všech dotčených osob – to znamená, že přezkumné řízení proběhne za jejich účasti,“ upozorňují soudci v rozsudku. Se žalobou uspěli Klub Za starou Prahu a sdružení Pankrácká společnost.

Exministr kultury: Na náměstí jsou i vchody do metra a lidem nevadí

Tehdejší ministr kultury Daniel Hermana (KDU-ČSL) vysvětloval zrušení stanoviska památkářů s tím, že jsou na Václavském náměstí i vstupy do metra a lidé už se s nimi naučili žít.

Na vybudování garáží trvá především městská část Praha 1. Ta je uložila developerské společnosti, která staví ve vnitrobloku mezi náměstím a Panskou obchodně-administrativní centrum. Podle primátorky Adriany Krnáčové (ANO) by už bylo „nefér vůči developerovi, kdybychom řekli, že rampy nebudou,“ prohlásila primátorka loni.

Kritici nájezdových ramp ale už dříve upozorňovali na to, že jejich výstavba je v rozporu se zájmy státní památkové péče a přivede do centra města další dopravu, hluk, prach a imise. Poukazovali také na to, že řešení vjezdu do podzemních garáží by bylo výhodné pouze pro obsluhu plánovaných komerčních staveb ve vnitrobloku, což není v žádném ohledu součástí veřejného zájmu.

Garáže ale nejsou jediný problém, kvůli kterému zahájení rekonstrukce náměstí vázlo. V minulosti se politici přeli o tramvajovou trať, která měla podle dávných vizí vést v horní polovině Václavského náměstí, aby se nakonec dočkala přesměrování přes Vrchlického sady.

Praha má přitom projekt od architektonické kanceláře Cigler Marani Architects už od roku 2005. Úprava spodní části náměstí by měla podle dřívějších informací vyjít na asi 150 milionů korun.