První z moderních tramvají s WiFi a USB je v Ostravě. Cestující sveze už v srpnu

Do areálu Dopravního podniku Ostrava (DPO) v pondělí speciální vůz dopravil první ze 40 tramvají Stadler nOVA. Aktuálně nejmodernějším typem v Česku se cestující budou moci poprvé svézt už v srpnu. Souprava nabídne mimo jiné bezdrátové připojení k internetu, USB konektory a nové bezpečnostní prvky včetně dohledových kamer.

Video Moderní tramvaj pro Ostravu
video

Moderní tramvaj pro Ostravu

Zdroj: ČT24

Od léta chce dopravní podnik každý měsíc nasazovat do provozu čtyři tramvaje. Do poloviny příštího roku by tak v Ostravě měly jezdit všechny, řekl ředitel DPO Daniel Morys.

„Je to tramvaj speciálně vyvinutá pro Ostravu. V tuto chvíli začnou homologační práce. To znamená, že nejprve tato tramvaj bude jezdit se zátěží v podobě pytlů s pískem a následně s lidmi. Až najede daný počet kilometrů, můžeme ji zařadit na standardní linkový provoz,“ uvedl Morys.

„Je to nejmodernější tramvaj v České republice.“

Daniel Morys

Dopravní podnik Ostrava

V tramvaji může jet najednou téměř 190 lidí, bude tak nasazována na vytížených linkách, kterými se přepravuje hodně cestujících. „Je vybavena moderní vzduchotechnikou, kamerovým systémem, USB konektory, moderními sedadly. Vůbec její technické parametry odpovídají roku 2018,“ řekl Morys. Nízkopodlažní tramvaj je plně klimatizovaná, včetně místa řidiče. 

Bude tišší a ochrání chodce

Tramvaj dostala nové otočné podvozky. Bude rychlejší a její provoz by měl být zároveň tišší, což ale ovlivňuje i kvalita kolejiště. „Na moderních tratích bude nižší hlučnost tramvaje znatelnější,“ dodal Morys.

Soupravy dostaly rovněž unikátní bezpečnostní prvky. Například jejich nárazník, který navrhli mimo jiné specialisté vyvíjející letadla, při případné srážce člověka odhodí bokem mimo směr jízdy vozu.

Lépe chráněno bude také místo řidiče. Tramvaj má deformovatelné zóny pro minimalizaci škody při srážce s autem. „Obsahuje tři deformační zóny, které v podstatě při srážce tramvají chrání celou konstrukci hrubé stavby před deformací,“ řekl Bohumír Kráčmara ze společnosti Stadler. 

Dopravní podnik předem určil, jaké parametry by tramvaj měla mít. „Z toho důvodu jsme dali i 24 měsíců na to, aby se tramvaj dodala, protože předchozí soutěže skončily nezdarem právě proto, že jsme chtěli dodání za 12 měsíců, a tak nám mohly nabízet jen společnosti, které už ten projekt měly v šuplíku. Dali jsme dodavatelům prostor, aby vyvinuli úplně nový výrobek pro Ostravu,“ řekl Morys.

Švýcarský dodavatel Stadler je podle Moryse první zahraniční společností, která dodá tramvaje na český trh.

Už nejde o dva spřažené vozy

Nová tramvaj už nebude složena ze dvou navzájem spřažených vozů, jako tomu bývalo u některých souprav. Do druhého přidaného vozu totiž není možné z pozice řidiče dohlédnout, sdělil šéf DPO. „Bezpečnost a komfort jsou na prvním místě, spřažené soupravy vnímáme i jako neekonomické,“ řekl již dříve Daniel Morys.

Tramvaje se na míru projektovaly v české konstrukční kanceláři Stadler Praha. Vyrábět se budou na několika místech, skříně například v polských Siedlcích ve spolupráci s firmou Solaris. Velký podíl na vozech mají čeští subdodavatelé a část montáže bude mít na starosti i dceřiná firma DPO Ekova Electric.

Cena jedné tramvaje je zhruba 28,5 milionu korun. Hodnota zakázky se dostala na úroveň 1,2 miliardy korun.

Dopravnímu podniku Ostrava (DPO) druhý rok po sobě stoupl počet cestujících. V roce 2017 přepravil 91,1 milionu lidí, což bylo o 2,6 milionu cestujících více než v roce 2016, sdělil generální ředitel DPO Daniel Morys. Až do roku 2015 počet cestujících v ostravské městské dopravě soustavně klesal, mezi lety 2010 a 2015 podnik přišel o 14 procent (14,4 milionu) cestujících.