Starou železnici na Jesenicku se nedaří prodat. Vlaky na ni poprvé vyjely v roce 1897

Správě železniční dopravní cesty (SŽDC) se ani na třetí pokus nepodařilo prodat léta nevyužívanou regionální železniční trať z Velké Kraše do Vidnavy na Jesenicku. Nebyla podána žádná nabídka, řekla mluvčí SŽDC Kateřina Šubová.

Ilustrační foto
Zdroj: ČTK Autor: Drahoslav Ramík

Počet cestujících na trati z Vidnavy do Velké Kraše výrazně klesal a Olomoucký kraj tam v roce 2010 přestal objednávat veřejnou železniční dopravu. Vlaky na trati nejezdí už sedm let a hejtmanství tam nemá v plánu provoz obnovit.

/*json*/{"map":{"lat":50.36565728590247,"lng":17.166236031090193,"zoom":14,"mapTypeId":"hybrid"},"markers":[],"polylines":[],"circles":[],"polygons":[],"rectangles":[]}/*json*/

Nové uplatnění se podařilo najít pouze pro nádražní budovu ve Velké Kraši, ve které bylo zřízeno muzeum s galerií.

Na regionální železniční trať z Velké Kraše do Vidnavy vyjely vlaky poprvé v roce 1897. V následujících letech byla prodloužena až do nyní polské Nysy. Po druhé světové válce ale část trati do Polska zanikla a zůstal pouze zhruba pětikilometrový úsek mezi Vidnavou a Velkou Kraší.

Obce mohou trať získat zadarmo

V současnosti by měla být 4,5 kilometru dlouhá železnice bezúplatně nabídnuta ministerstvu obrany či samosprávám. Podmínkou je ale zajistit nejméně pět let její provozuschopnost.

„Pokud ani o tento převod neprojeví samosprávy zájem, zahájí se správní řízení ke zrušení dráhy. Majetek zrušené trati se pak opět nabízí k bezúplatnému převodu na kraje či obce k jinému využití ve veřejném zájmu. Tedy například na budování cyklostezek.“

Kateřina Šubová

mluvčí SŽDC

O chátrající železniční trať se už dříve začala zajímat Velká Kraš, v druhém kole prodeje ale nabídku nedala. Starostka Velké Kraše Vlasta Kočí loni na podzim uvedla, že obec čeká, jak se bude situace vyvíjet. Upozornila, že zprovoznění trati kvůli malému počtu cestujících nepřipadá v úvahu.

Nabídky na odkup staré železnice v pohraničí bylo možné podávat do minulého týdne. Kupce se ale nepodařilo najít ani po snížení ceny. Při prvním pokusu prodat trať byla loni nabídková cena stanovena podle znaleckého posudku na 3,9 milionu. O trať ale nikdo neměl zájem.

Při druhém pokusu byla na podzim cena snížena na 1,15 milionu korun, avšak ani tentokrát nebyla podána žádná nabídka. Nyní byla železnice k mání za necelých 560 000 korun.