Silničáři otevřeli část obchvatu Třince. Stavbu komplikovala dlouhá řada pohrom

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zprovoznilo část obchvatu Třince, konkrétně úseky mezi místními částmi Nebory a Oldřichovice a mezi Oldřichovicemi a Bystřicí. Stavba dvou úseků o celkové délce zhruba 11 kilometrů stála bez DPH přes 2,7 miliardy korun a provázelo ji mnoho problémů. Auta tam začnou jezdit v úterý večer.

„Máme obrovskou radost, že ty útrapy skončily, to znamená dopravní kolapsy, smrtelné nehody, neustálé kolony. Takže nejen pro Třinec, ale pro celý region je to obrovská úleva,“ řekla třinecká starostka Věra Palkovská (SNK). Aby se dopravě v oblasti úplně ulevilo, chybí ještě dostavět třetí část obchvatu mezi Neborami a Třanovicemi.

Přes Třinec vede silnice I/11, která směřuje na Slovensko a patří k nejvytíženějším nejen v kraji, ale i v celé zemi. Silný provoz tam často vytvářel kritické situace, při množství dopravních nehod tam záchranáři měli problémy projet.

Od roku 1994 se začalo pracovat na přípravě, změnách územních plánů, trasách, kudy by to mělo vést, ale ten drajv, kdy se už opravdu pracovalo naplno, byl rok 2006 se vstupem automobilky Hyundai.
Věra Palkovská
třinecká starostka

V roce 2006 se vláda v usnesení zavázala, že výstavba přeložky silnice I/11 začne v roce 2009 a hotova bude v roce 2012. Skutečně se ale začalo stavět až o dva roky později.

„Prošli jsme všemi možnými problémy, které mohly být,“ řekla Palkovská. Kvůli objevu mihule říční se musela měnit trasa obchvatu i územní plány, problém byl s financováním i s výkupy pozemků, které ve třetí části obchvatu nejsou vyřešené dosud.

Územní rozhodnutí pro jeden ze tří úseků se opozdilo, proto se rozhodlo o rozdělení stavby a začaly se stavět dva úseky. „Vyvrcholením bylo, když v obou dvou úsecích odešlo po jedné firmě do insolvence, a tím pádem vznikly další problémy,“ řekla starostka.

Chybějící třetí úsek obchvatu je podle ní velkým problémem. „Kamiony budou najíždět přes Střítež od Třanovic, určitě to nebude jednoduché. Na druhé straně ale kdybychom to nerozdělili, tak v tom případě by nebylo vůbec nic. Výhoda je v jedné věci: Je tam alternativa, lidé mohou jet přes Třanovice nebo kolem Těšína, kdežto úsek Oldřichovice–Bystřice–Vendryně nebyla alternativa,“ řekla Palkovská.

Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) řekl, že u uvedeného úseku se řeší stavební povolení. „Byli tam ještě tři majitelé pozemků, kteří nám dělají problém i ve vyvlastnění. S jedním jsme se dohodli, takže s tím největším problém přestal a já věřím, že se nám podaří v nejbližší době vyvlastnění dokončit a že získáme stavební povolení a zahájíme tu třetí stavbu,“ řekl.

Kroupa řekl, že zhotovitel stavby už ze soutěže vzešel. „V optimálním případě, pokud všechny lhůty budou a pokud všechna stavební povolení budou vydána, tak bychom chtěli zahájit stavbu na přelomu března a dubna. To znamená, doběhnou lhůty pro vyvlastnění, doběhne vyvlastnění jako takové, následně budeme žádat o stavební povolení. Dokončení stavby je za dva a půl roku,“ řekl Kroupa.