Z pražské magistrály městský bulvár? Ano, ovšem za desítky let

Vizualizace některých změn na pražské magistrále (zdroj: IPR Praha)

Praha schválila koncepci proměny magistrály mezi Nuselským a Hlávkovým mostem. V okolí dopravní tepny plánují urbanisté úpravu parků a okolních ulic, vzniknou přechody a zlepšit se má i přístup ke státním budovám a institucím. Institut plánování a rozvoje (IPR) spolupracoval na koncepci proměny magistrály s dánskou architektonickou kanceláří Gehl Architects. Změny půjdou postupně, celková proměna má trvat do roku 2040.

„Magistrála je dnes především bariérou, která od sebe odděluje jednotlivé části města. Lidé, kteří nejedou autem, se jí snaží vyhnout. To chceme změnit. Prvním krokem k její proměně v městský bulvár by měla být úprava parků, ulic a náměstí, které k ní přiléhají. Vzniknout by také mělo několik nových přechodů pro chodce,“ přiblížila změny náměstkyně primátorky Petra Kolínská (SZ/Trojkoalice).

Reportáž: Praha chystá proměnu magistrály (zdroj: ČT24)

Zatím ale nemusí řidiči panikařit z případného omezování dopravy. „V tuto chvíli se nemusí bát žádných radikálních změn, které by snížily propustnost magistrály. Změny máme rozfázované od okamžitých úprav po změny v řádu desítek let. Teď zkusíme rozběhnout drobná opatření, jako nové přechody nebo navigační systém, a uvidíme, jak se osvědčí,“ uvedl ředitel IPR Ondřej Boháč.

Architekt Jan Gehl se proslavil svým zaměřením na veřejný prostor. Velkým světovým metropolím poskytuje rady, jak vytvářet lidem příjemná městská prostranství. Jeho služeb využily Londýn, Vídeň, Kodaň, Oslo, Moskva či New York.

Vizualizace Proměny okolí magistrály u I. P. Pavlova
Zdroj: www.praha.eu

Koncepce určená Praze se zaměřuje na tři oblasti. Tou první je prostředí, kdy mají být například zkultivovány parky a prostory u veřejných budov. V druhé oblasti se architekti zaměřili na lidi. To znamená, že mají být zlepšeny prostory, kde se lidé mohou zdržovat, a to například rozmístěním nových laviček nebo podporou vzniku obchodů. V třetí oblasti, dopravě, by se na magistrále měly objevit kromě aut i další druhy dopravy, ať už bicykly, nebo MHD. Lépe mají být seřízeny semafory.

  • Po severojižní magistrále projedou denně desítky tisíc automobilů. Komunikace spojuje Prahu 4 s Prahou 7 a prochází centrem města. Její stavba začala v 70. letech.