Kvůli zákazu předjíždění kamionů experti testují chování řidičů na D1

Experti z Centra dopravního výzkumu testují na dálnici D1 chování řidičů u uzavírek. Ministerstvo dopravy totiž zvažuje zákaz předjíždění kamionů až dva kilometry za dopravním omezením. Cílem testů je tak zjistit, kolik řidičů bezprostředně po skončení uzavírky předjíždí, když dohánějí ztracený čas.

Experti z Centra dopravního výzkumu zkoumají na 162. kilometru dálnice D1 za Velkou Bíteší rychlost aut, rozestupy mezi nimi a jejich délku. Podobně měří ještě další čtyři místa. 

Podle zástupců ministerstva dopravy odvolávajích se na informace od policie předjíždění kamionů za uzavírkou zvyšuje agresivitu řidičů. Ti potom riskují a snaží se dohnat ztracený čas.

Data se už vyhodnocují

První část měření mezi Velkou Bíteší a Devíti kříži mají už odborníci za sebou. Získaná data nyní analyzují a připravují se na druhý krok. Uvažují o instalaci přechodného dopravního značení, které kamionům za uzavírkou předjíždění zakáže. Vše ale ještě musí vyhodnotit právě ministerstvo dopravy.

Zákaz předjíždění kamionů (zdroj: ČT24)

Chování řidičů u uzavírek sledují kamery a radary. 

Podobně jako ministerstvo dopravy chce i policie prosadit zákaz předjíždění kamionů nejen ve zúžených úsecích. Policie navrhuje zákaz v úsecích před nimi a za nimi, aby nevytvářely kolony, když se nákladní auta na poslední chvíli řadí doprava.

Plošný zákaz předjíždění zatím neprošel

Zákaz by mohl platit tři kilometry před uzavírkou a jeden až dva za ní. „Bavíme se o možnosti zkušebního provozu na jednom úseku a následného vyhodnocení a porovnání s úsekem, kde takové opatření nebude,“ přiblížil ředitel dopravní policie Tomáš Lerch.

Pro kamiony začne možná platit zákaz předjíždění v místech oprav na D1 (zdroj: ČT24)
Experti testují chování řidičů na D1 (zdroj: ČT24)

Politici už také několikrát navrhli úplný zákaz předjíždění kamionů, jako je to například na Slovensku. Ministr vnitra Milan Chovanec (ČSSD) loni v létě znovu oživil návrh na úplný zákaz předjíždění pro kamiony na českých dálnicích. Podobné změny už dříve navrhovala ODS.

Zastáncem omezení ale nebyl ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). Bál se například možného zvyšování napětí u řidičů kamionů.