Kámen po kameni. Experti začali rozebírat obří hořící haldu

2 minuty
Začalo rozebírání heřmanické haldy
Zdroj: ČT24

Jedna z největších ekologických zátěží ostravského regionu, hořící heřmanická halda, má nejspíš své dny sečteny. Ve druhé polovině března začal zkušební provoz unikátní separační linky. Ta má zpracovat miliony tun těžebního odpadu, který se tam nachází.

Na rekultivaci místa, kde stále prohořívá uskladněný materiál, se podílí státní podnik Diamo spolu se soukromou společností Ostravská těžební, která linku sestavila. Z odvalu umí vytřídit několik frakcí kameniva a také uhlí, které chce firma následně prodat.

„Zatímco část kameniva půjde na výstavbu cest a do stavebnictví obecně, zbývající část odborníci zpracují při rekultivaci celého území. Uhlí, které tady firma vytěží, je energeticky zpracovatelné s tím, že Ostravská těžební už má koncového zákazníka, který ho chce využít,“ zjistila redaktorka České televize Pavla Daňková.

Na jedné z nejstarších a také největších hald bylo během sta let ukládáno kvalitní koksovatelné uhlí, které je teď získáváno prostřednictvím takzvaných separátorů využívajících fyzikálních vlastností vody. Ve vodním prostředí ke dnu klesá kámen a lehčí uhlí zůstává nahoře a je ho tak možné snadněji oddělit od hlušiny a následně zpracovat.

„V heřmanické haldě ho může být až dvacet procent, toto jsou ale zatím pouze odhady,“ dodala Pavla Daňková.

Unikát, který se začal rodit loni

Speciální separační linka je unikátní nejen v České republice, ale nejspíš i v celé Evropě. Stála téměř 300 milionů korun a třídit materiál z heřmanické haldy má na deset let.

Základní kámen zařízení byl položen loni v červenci. Podle tehdejšího vyjádření zástupců ministerstva průmyslu a obchodu by se na likvidaci haldy mohlo podílet až 100 zaměstnanců, hlavně bývalých horníků z OKD.

  • Největší ostravskou haldu (odval) tvoří hlušiny a odpady z bývalého dolu a ostravských koksoven. Patří mezi největší ekologické zátěže v Moravskoslezském kraji. Hlavním problémem je, že už zhruba 20 let hoří, což uvolňuje do vzduchu škodlivé látky, přičemž téměř nelze předvídat, jak se požár bude dál šířit. Halda Heřmanice je vysoká až 30 metrů, rozkládá se na ploše sto hektarů a obsahuje přibližně 30 milionů tun materiálu.
  • „Nepříjemnost této haldy je, že vznikala dlouho a obsahuje poměrně značné množství uhlí, které se vznítilo,“ řekl ředitel státního podniku Diamo Tomáš Rychtařík. Na sanaci haldy už se pracuje několik let, nový projekt by ji měl ale výrazně urychlit. Hlušina se i tak bude rozebírat nejméně deset let.
  • Státní podnik Diamo bude haldu postupně rozebírat. Bude dodávat materiál z haldy na přepravní pásy společnosti Ostravská těžební, která jej bude zpracovávat v rychlosti asi 350 tun za hodinu. Ostravská těžební z materiálu vytřídí uhelnou hmotu, která se bude dát dále využít ve stavebnictví či energetice, a kamení.

Heřmanická halda není jedinou na Ostravsku, která hoří. Po ukončení rekultivace začala nečekaně doutnat i halda Hedvika u Karviné. Místo stromů tady lidé najdou už jen ohořelé pařezy. V kraji hoří ještě odvaly Ema ve Slezské Ostravě. Oba kopce ale dohořívají a nikoho neobtěžují. Halda Ema je naopak vyhledávaným turistickým cílem.

V regionu se nachází kolem 300 hald po hornické činnosti. Sanační práce na hořících haldách budou stát desítky milionů korun. Vzniknout by ale díky nim měla nová pracovní místa. Ta mají být přednostně určena pro zaměstnance propuštěné z OKD.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Na náměstí v Postoloprtech se potkávají Oldřich s Boženou

Postoloprty na Lounsku dokončují největší investici v historii města, kterou je rekonstrukce náměstí za 115 milionů korun. Její součástí je i obří vydlážděná mozaika. V celku si ji půjde nejlépe prohlédnout z výšky. Zobrazuje pověst o setkání Oldřicha a Boženy. Podle kroniky se tak stalo právě u Postoloprt, když byl kníže na lovu.
před 10 mminutami

Modernizace železničního uzlu Česká Třebová má za sebou první rok

Nové koleje i nádražní objekty vyrostly během prvního roku modernizace železničního uzlu Česká Třebová. Investice za téměř dvacet miliard je plánována na šest let. Má přinést bezpečnější a rychlejší průjezd vlaků i pohodlnější cestování. Lidé pocítí dopad stavebních prací hlavně v druhé polovině oprav.
před 40 mminutami

Z Bedřichova po konci vleků odcházejí i hoteloví hosté

Dlouholetý provozovatel, který měl v Bedřichově v Jizerských horách celkem pět vleků, už ve středisku podnikat nechce. Místní proto hledají cestu, jak v budoucnu provoz obnovit. Uzavření sjezdovek už dopadá na některé podnikatele.
před 1 hhodinou

Na přelomu roku se čeká sníh a teploty pod průměrem

Na přelomu roku do Česka přijde zima. Teploty i přes den budou jen mírně nad nulou, hlavně na horách bude sněžit a lze očekávat sněhové jazyky i závěje, uvedl Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ). Ani v prvním týdnu roku 2026 se ráz počasí příliš nezmění.
před 11 hhodinami

Lipno zamrzá, bruslit na něm je ale zatím hazard

Lipenské jezero postupně zamrzá. Místy má sice led tloušťku kolem čtyř až pěti centimetrů, zatím ale netvoří dostatečně souvislou plochu. Přesto na něj už někteří nedočkavci navzdory nebezpečí vstupují. Možnosti bruslení závisí na intenzitě mrazů. Ke zprovoznění bruslařské magistrály propojující Frymburk, Přední Výtoň a Lipno nad Vltavou musí mrznout deset až patnáct dnů.
před 11 hhodinami

Porodnost i letos klesne na další historické minimum

V Česku se narodilo nejméně dětí v historii. Podle průběžných dat zdravotníků letošek skoro s jistotou překoná loňské minimum. Někde hlásí téměř o pětinu méně novorozenců. Potomky teď přivádějí na svět hlavně ženy z populačně slabších 90. let. Jejich matky měly děti přibližně o pět let dřív. V kombinaci s dalšími faktory čekají odborníci nízkou porodnost i v příštích letech.
před 11 hhodinami

Čtyři tisíce litrů fridexu uniklo na univerzitním kampusu v Hradci Králové

Z chladicího potrubí v budovaném lékařském kampusu Univerzity Karlovy v Hradci Králové ve čtvrtek uniklo kolem čtyř tisíc litrů fridexu, nemrznoucí chladicí kapaliny, která slouží k ochraně před zamrznutím v zimě či přehříváním v létě. Hasiči kapalinu rozlitou v přízemí budovy odčerpali. Mimo objekt se fridex nedostal, životní prostředí to neohrozilo. Příčinou havárie byla technická závada na potrubí, řekla mluvčí hasičů Zuzana Strouhalová.
před 12 hhodinami

Poškozené trakční vedení zkomplikovalo provoz na hlavním nádraží v Praze

Poškozené trakční vedení dopoledne zkomplikovalo provoz na hlavním nádraží v Praze. Vlaky zhruba půlhodinu nejezdily do Libně, Vysočan a Holešovic, směrem do Vršovic a na Smíchov byla doprava omezená. Oznámil to mluvčí Správy železnic pro mimořádnosti Martin Kavka. Co bylo příčinou poškození, podle něj železničáři zjišťují.
před 20 hhodinami
Načítání...