V Brně se při vzletu srazilo letadlo s rackem. Kapitán poškozený stroj zabrzdil

Cestující, kteří se v neděli večer chystali odletět z brněnského letiště do Bulharska, zažili mimořádnou situaci. Stroj se totiž při nabírání rychlosti střetl s ptákem. Kapitán vzápětí musel kvůli poškozenému motoru rozjeté letadlo prudce zabrzdit. Cestující nakonec odletěli o tři hodiny později náhradním letadlem.

Při střetu letadla s rackem stříbřitým byl poškozen pravý motor. Ten opeřence natáhl a začaly z něj létat jiskry a šlehat plameny. „Stalo se to po 20. hodině, kdy došlo k takzvanému bird strike,“ uvedl vedoucí letištního provozu na brněnském letišti Aleš Charvát.

Dodal, že racek stříbřitý se v blízkosti letiště běžně nevyskytuje. „U Pohořelic je skládka, kde se ptáci vyskytují. Pokud jim potrava nedostačuje, vydávají se do okolí a bohužel se vydal tam, kam neměl,“ dodal. Srážku opeřence se vzlétajícím strojem zachytila iReportérka Julie Šulcová.

Srážka ptáka s letadlem na brněnském letišti (zdroj: ČT24)

Racek stříbřitý mívá rozpětí křídel až metr a půl. „Jedná se o větší druh ptáka, který může motor poničit ve větší míře než běžní ptáci,“ doplnil Charvát. Stroj, kterým měli cestující původně letět, tak nyní čeká na brněnském letišti na opravu nebo na výměnu motoru.

Nejčastější je střet do 30 metrů nad zemí

Podle Charváta nejsou střety ptáků s letadly výjimečné, jde ale vždy o to, jestli se u srážky poničí stroj a jak jsou velké škody. Na brněnském letišti byly letos potvrzeny zatím jen tři střety s opeřenci. Letadlo se poškodilo jen v jednom případě – právě při nedělní srážce. V padesáti procentech případů dojde ke kolizi do 30 metrů nad zemí, tedy při vzletu nebo přistání. 

Letiště se snaží podobným incidentům zabránit různými způsoby. V blízkosti například nesmí být skládka ani vodní plocha, aby nelákaly ptáky ani jiná volně žijící zvířata. Dále letiště zaměstnává sokolníky, kteří se s pomocí dravců, ale i psů a signálních pistolí nebo loveckých zbraní snaží ostatní opeřence udržet mimo přistávací plochy.

„Minimálně 15 minut před každým vzletem nebo přistáním letadla musí sokolník zkontrolovat a monitorovat nejbližší okolí dráhy a provést plašení. To znamená, že tu projede autem nebo na koni, kolem sebe má psy a dravce,“ vysvětlil Charvát.

UDÁLOSTI: Poškozené letadlo čeká na opravu motoru (zdroj: ČT24)

Ve vyšší rychlosti má střet vážnější následky

Zatímco na brněnském letišti nedošlo při srážce k vážnějším problémům a stroj zvládl kapitán zastavit, pokud se letadlo střetne s ptákem ve větších výškách, následky jsou mnohem horší. Před rokem například narazil sup do českého bojového letounu, který letěl rychlostí 600 kilometrů za hodinu. Pták udělal v jednom z křídel doslova díru. Pokud by podle techniků bylo křídlo poškozeno o metr blíž ke kabině, stroj by pravděpodobně nemohl letět dál a pilot by se musel katapultovat.