Olomouc se snaží dostat kamiony z města. Zatím neúspěšně

Olomoucká radnice pracuje na vytěsnění kamionové dopravy z centra města už několik let. Loni úředníci přišli s návrhem, který by rozdělil město na několik zón. Do těch by nesměly vozy do šesti, respektive dvanácti tun. Jenže takový plán městu nevyšel. Olomouc tak chce do konce prázdnin vypracovat a předložit nový návrh řešení tranzitní dopravy ve městě.

„Předpokládáme, že by opětovné podání žádosti ke stanovení místní úpravy provozu, včetně projednání s vlastníky komunikací a policií, mohlo proběhnout do konce letošního srpna,“ uvedl Jakubec. Město chce znovu prověřit i možnost omezit také průjezd tranzitních nákladních automobilů nad 12 tun v celé Olomouci, byť taková žádost radnice již byla dříve zamítnuta.

Centrem Olomouce totiž od časného rána do večerních hodin projíždí mnoho těžkých nákladních automobilů. Stěžují si na ně lidé například v okolí rušné třídy Svobody. Podle primátora Antonína Staňka (ČSSD) nejsou silnice v této části města na těžké automobily stavěné.

Olomouc chce omezit dopravu

Podle Staňka radnice rozhodnutí státních úřadů respektuje a chce přijít s novým návrhem, který v centru města omezí vjezd nákladních vozidel nad šest tun. „Aspoň v tomto směru chceme najít okamžité řešení, neboť jsme si vědomi toho, že veřejnost tranzit v ulicích města skutečně obtěžuje,“ řekl Staněk.

Návrh Olomouce dříve odmítli nejen samotní dopravci, ale také policisté, krajská správa silnic i vedlejší obec Křelov. „Stavební úřad navíc sdělil, že by tato opatření byla diskriminační a přinášela by nadměrnou finanční zátěž pro firmy, které právě projíždějí centrem města nebo tam mají své sídlo,“ zjistila redaktorka České televize Zuzana Kozáková-Glacová.

Původně město spoléhalo i na novelu zákona o pozemních komunikacích, která platí od začátku letošního roku. Ta umožňuje obcím vykázat vozidla nad 12 tun z městských silnic na placené úseky. „Ale zároveň musí města vyřešit kam a na jaké silnice mohou přetíženou dopravu přesunout. A to v Olomouci právě nevědí,“ dodala Zuzana Kozáková-Glacová.

Křelovští snahy Olomouce zhatili

Vykázat hustou dopravu se olomouckým zastupitelům nepodařilo ani kvůli námitce sousední obce Křelov. „Svůj nesouhlas zdůvodnili tím, že omezením průjezdu vozidel nad 12 tun v katastrálním území Řepčín a Hejčín by došlo k přesunu těžké dopravy na průjezdní úseky komunikací 2. a 3. třídy vedoucí právě obcí Křelov. S tímto argumentem se však rozhodně neztotožňujeme,“ řekl náměstek primátora Aleš Jakubec (TOP 09).

A průjezdy kamionů svou lokalitou si nepřejí ani obyvatelé klíčové olomoucké Foersterovy ulice, která by mohla centru ulehčit. Kamiony by město mohlo eventuálně přesunout na silnice vyšších tříd, tedy kraje, jenže i ten to odmítá.

Radnice se nyní chce obrátit také na ministerstvo dopravy s žádostí o vyjmutí obchvatu města ze zpoplatněných úseků tak, aby se této silnici řidiči nákladních aut nevyhýbali. Olomouc dlouho čeká také na dokončení dalšího ramena výjezdu z rychlostních silnic u křížení ze strany Brna, Mohelnice a centra města.