Nejdelší železniční tunel v Česku už má první tubus. Stroje ho razily 16 měsíců

Razící stroje dokončily po 16 měsících první ze dvou tubusů nejdelšího železničního tunelu v Česku, který vzniká poblíž Plzně. Tunel bude měřit 4150 metrů a po dokončení se stane hlavní částí nové dvojkolejné tratě z Rokycan do Plzně, což je součást III. koridoru Praha–Cheb. Celý tunel by měl být hotový příští rok v listopadu a vyjde asi na dvě miliardy. Už tuto sobotu se ale koná na stavbě den otevřených dveří pro veřejnost.

Teď je u nás nejdelší železniční tunel Březenský u Chomutova, který měří 1758 metrů, tunel u Ejpovic ho ale překoná o skoro 2,4 kilometru. „Stroj se teď bude zčásti repasovat a připravovat k přesunu na druhou stranu. Do tří měsíců začneme ražbu druhé roury, kde bychom chtěli být rychlejší než u té první, protože už máme zkušenosti,“ uvedl náměstek generálního ředitele SŽDC Mojmír Nejezchleb.

Ražbu zajišťuje zhruba ve čtyřech směnách celkem přes 120 lidí. „Stroj razí nonstop, momentálně rychlostí 30 milimetrů za minutu,“ uvedl vedoucí ražby Štefan Ivor ze stavební firmy Metrostav.

Za celou dobu ražby prvního tubusu se řezná hlava o průměru 9,9 metru otočila zhruba 450tisíckrát. Kvůli podzemní vodě, velké tvrdosti hornin i archeologickému průzkumu ale práce nabraly několikaměsíční zpoždění.

Slavnostní proražení sledovalo asi 500 lidí (zdroj: ČT24)

Ačkoliv bude tunel v Česku suverénně nejdelší, v porovnání s nejdelším železničním tunelem světa jde o drobnou stavbu. Gotthardský tunel, který se minulý týden otevřel ve Švýcarsku, měří přes 57 kilometrů a stavěl se 16 let.

  • Ražba probíhá tak, že řezné kolo rozruší 1,5 metru zeminy. Ta se pak transportuje pásy, které jsou u stropu tunelu. Štít popojede o 1,5 metru a na jeho konci se postaví další část vnitřního betonového obložení tunelu o šířce 1,5 metru. Stavbaři betonovým dílům, které do vyhloubené díry vkládají, říkají „tybinky“. Na místo je přiváží speciální mechanismus. „Tybinky“ se pak zvednou pomocí stroje zvaného erektor, který je umístí do správné polohy, a pak se provizorně sešroubují.

Trať Plzeň–Rokycany bude součástí páteřní transevropské dopravní sítě a i českého železničního koridoru, který vede z Prahy přes Plzeň a Cheb až k německé hranici. Až bude koridor komplet hotový, tak se cesta z Prahy do Plzně zkrátí na polovinu a cestující se tam dostanou za méně než hodinu.