Na modernizaci D1 dohlíží kontrolor. Prověřuje, jak se na dálnici pracuje

Kvůli kritice pomalého budování dálnic se Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) rozhodlo posílit kontroly. Noví kontroloři jsou na stavbě každý den a sledují nejen práci dělníků, ale také popohání zhotovitele, aby dodrželi termíny. Ředitelství se už tak nespoléhá pouze na datum dokončení uvedené ve smlouvě.

Kontrolovat, zda jsou omezení jízdy opodstatněná a jestli se v uzavřených úsecích dálnice opravdu pracuje. Takové jsou jedny z povinností Zdeňka Zálešáka, který ve středu prověřil stavbu úseku mezi Ostrovačicemi a Kývalkou, tedy mezi 178. a 182. kilometrem ve směru na Brno. „Zatím je vše v pořádku,“ shrnul Zálešák.

Podle mluvčího ŘSD Jana Rýdla má být kontrolor zárukou, že se nebudou muset postavené cesty dodatečně upravovat. „Lidově řečeno, abychom stavbu nebo opravu udělali hned napoprvé dobře,“ uvedl Rýdl. Doplnil, že kvůli tomu je nutná každodenní kontrola. Tu provádí nejen Zdeněk Zálešák, ale i ostatní s pomocí mobilní aplikace. Jejím prostřednictvím kontrolovaný úsek vyfotografuje a aplikace potom srovná fotografii s dokumentací o stavbě a prověří i její požadované kvality.

„Kontroly na stavbách byly vždy, ale nyní se snažíme od zhotovitelů tvrdě vyžadovat kvalitní a plné nasazení,“ vysvětlil Rýdl. Největší důraz klade ŘSD na dodržování smluv a v nich uvedených harmonogramů. Právě s rychlostí měli předloni stavbaři největší problém mezi 150 a 160 kilometrem brněnské dálnice.

Kromě toho se v posledních letech při výběru zájemců o stavbu zaměřuje také na to, jak dlouhou záruční dobu nabízí a jak rychle se bude stavět. „Dříve se soutěžila prakticky jenom cena,“ dodal Rýdl.

Speciální vysílání ČT24 ke kontrolám modernizace D1 (zdroj: ČT24)

Modernizace aktuálně probíhá ve čtyřech úsecích

Kontroly nyní probíhají na čtyřech úsecích dálnice D1, kde se aktuálně pracuje – mezi Hvězdonicemi a Ostředkem, Psáři a Souticemi, modernizují se taky úseky Měřín – Velké Meziříčí a Ostrovačice – Kývalka. Projekt modernizace dálnice je rozdělený na celkem 21 úseků, z nichž čtyři Šternov – Psáře, Loket – Hořice, Větrný Jeníkov – Jihlava a Lhotka – Velká Bíteš, jsou už hotové.

Probíhající modernizace a výstaba na dálnici D1
Zdroj: ŘSD

Letos by měli silničáři začít s opravami ještě na dalších čtyřech místech – jsou to úseky Hořice – Koberovice, Humpolec – Větrný Jeníkov, Jihlava – Velký Beranov a Velká Bíteš – Devět Křížů. Tam ale ještě dobíhá výběrové řízení, takže přesný termín zahájení prací není známý.

Úpravy dálnice vyjdou na čtrnáct miliard

Stát počítá s tím, že úprava celkem 160 kilometrů dálnice vyjde na 14 miliard korun. Čtyři hotové úseky zatím stály necelé dvě a půl miliardy korun a třeba úsek Ostrovačice – Kývalka, který se opravuje právě teď, přijde na necelou půl miliardu.

Veškeré informace o opravách a omezeních na dálnici najdou řidiči na stránkách nebo aplikaci dopravniinfo.cz. Letos by se dálnice D1 mezi Prahou a Brnem měla opravovat až na osmi místech najednou – zatím se pracuje ve čtyřech úsecích. Na každé straně se přitom dálnice rozšiřuje o 75 cm, mění se horní vrstvy betonu a pokládají se nové kabely a odvodňovací systémy.