Místo bagru - malá krabička. V Brně testuje statiku pouličního osvětlení

Milionová krabička, která ušetří statisíce. Brněnské technické sítě používají nejmodernější přístroj k testování statiky lamp. Díky ní zvládnou zkontrolovat až pět tisíc stožárů ročně. Kvůli bezpečnosti musí vyměnit několik stovek z nich.

„Přístroj připevníme na stožár a nyní bude čtyřicet sekund zpracovávat data,“ popsal technik Pavel Martínek ve zkratce zařízení, které by mohlo Technickým sítím ročně ušetřit stovky tisíc korun. Krabičku velkou jako fotoaparát za zhruba čtyři miliony používají v Brně ke kontrole statiky pouličního osvětlení.

Díky novému vybavení zvládnou pracovníci za rok ověřit až pět tisíc lamp a testy dokáže provést pouze jeden člověk. Dříve si Technické sítě na kontroly musely najímat dva externí pracovníky a doprovodné vozidlo. Používali totiž metodu, při níž stožáry musel rozkmitat malý bagr. Jenže tento způsob byl mnohem dražší a navíc technici stihli prověřit pouze pár světel. 

Ročně v Brně spadne asi šest sloupů

„V Brně ale máme 20 tisíc stožárů na hranici životnosti, nebo některé možná i po životnosti. Nyní se je můžeme prověřit jednou za šest let,“ vysvětlil vedoucí odboru Dušan Piják. Doplnil, že jejich maximální potvrzená životnost je osm let. Ročně kvůli bezpečnosti firma vymění až tisíc sloupů skoro za 50 milionů korun.

V Brně testuje statiku pouličního osvětlení malá krabička (zdroj: ČT24)

Při používání starší metody se technici zaměřovali pouze na starší lampy. Před čtyřmi lety je tak překvapil pád osvětlení v brněnských Kohoutovicích, který poničil dvě auta. „Stál blízko chodníku a značně ho poškodila psí moč. Zjistili jsme tak, že se nemůžeme zaměřovat jen na starší sloupy. Teď testujeme plošně stožár od stožáru,“ dodal Piják. V moravské metropoli za rok spadne zhruba šest sloupů.

Pracovníci se nezabývají pouze narušenou statikou, ale také nesvítivostí. Každý večer by se v Brně mělo rozsvítit zhruba 41 tisíc lamp, některé z nich ale zůstanou temné. Třeba v Zderadově ulici před pár dny nahlásil kolemjdoucí jedno nefunkční svítidlo, hned druhý den ráno jej pracovníci Technických sítí opravili. Asi šedesát procent závad zjistí dispečeři přímo v centrále díky počítačovému programu, o ostatních závadách se dozvídají právě z hlášení kolemjdoucích nebo policie.