Na zbořeništi budou Karlovarští nastupovat do vlaku celý rok

Nejméně do konce roku nebude v Karlových Varech horní nádraží. Nová budova stanice na hlavní trati z Chomutova do Chebu měla být hotová v polovině roku, stavební firma však oznámila, že kvůli problémům s podložím bude mít výrazné zpoždění. Staré nádraží přitom již zaniklo, čekat na vlak tak není kde.

Zchátralá budova karlovarského nádraží byla sice léta ostudou města, přesto však sloužila svému účelu. Kdo přišel, když pršelo, mohl se schovat pod střechu. Nyní se může ukrýt jedině pod starou litinovou konstrukci nad první kolejí a v dohledné době se to nezmění. V plánovaném termínu totiž nová nádražní budova hotová nebude.

„Při demolici staré budovy se objevily nové skutečnosti, které v důsledku povedou k prodloužení termínu dokončení stavby. Jak ukázal geologický průzkum, který jsme mohli provést až po demolici staré výpravní budovy, podloží na staveništi je komplikovanější, než se původně předpokládalo,“ uvedl mluvčí stavební společnosti Skanska Marek Pšeničný.

Kvůli problémům s podložím se změnil projekt. Dodavatel nyní místo poloviny roku počítá s dokončením stavby nejdříve na jeho konci.

Zdržení stavby je ovšem symbolické. O potřebě rekonstruovat horní nádraží se v Karlových Varech hovořilo po desetiletí. České dráhy nakonec uzavřely s italskou společností Grandi Stazioni, která měla rekonstruovat a dlouhodobě provozovat nádraží v Praze, Mariánských Lázních a právě Karlových Varech. Kvůli obzvláště špatnému stavu však od karlovarského projektu odstoupila. Dráhy poté začaly připravovat úplnou demolici budovy a stavbu nové.

Že je demolice staré budovy nutná, konstatovaly dráhy v roce 2010 a již o dva roky později měly stavební povolení na novou budovu, fakticky ale začala až loni na podzim. Mezitím se majitelem nádraží stal stát, resp. Správa železniční dopravní cesty. Ta je investorem téměř stomilionové stavby, ale kromě ní chce do nádraží investovat i město. Podle náměstka primátora Čestmíra Bruštíka (ANO) má v rozpočtu připraveno 30 milionů korun na stavbu lávky přes koleje.

Město původně chtělo využít i historické secesní litinové zastřešení první koleje, které se mělo přesunout před nádraží. Nakonec však zůstane nad kolejištěm, i když na jiném místě. Převod konstrukce na město totiž nebyl možný.