Novou dráhu pražského letiště soud z územního plánování nevyňal

Šest pražských městských částí a čtyři ústavy Akademie věd neuspěly se žalobou proti plánované nové přistávací dráze ruzyňského Letiště Václava Havla. Městský soud odmítl požadavek na zrušení aktualizace zásad územního rozvoje, která novou runway obsahuje. Spor ale zřejmě nekončí, městské části se chtějí obrátit na Nejvyšší správní soud.

Největší letiště v zemi by v budoucnu mělo mít třetí runway, která bude souběžná s hlavní dráhou 06/24. Od podzimu již nová přistávací dráha figuruje v zásadách územního rozvoje, které stanoví, kde budou stát nejvýznamnější infrastrukturní stavby.

Městské části Dolní Chabry, Ďáblice, Lysolaje, Nebušice, Satalice a Suchdol, ke kterým se ještě připojily čtyři ústavy Akademie věd, podaly kvůli dráze žalobu, protože se obávají, že se na jejich území výrazně zhorší životní podmínky. Především podle nich hrozí zvýšení hluku. Radnice také kritizovaly proces přijetí aktualizace zásad územního rozvoje.

Soud však žalobu odmítl. „Na zásady územního rozvoje je třeba nahlížet jako na akt, který je do značné míry ovlivněn politikou. V hierarchii aktů jsou druhý nejvyšší po politice územního rozvoje a jsou konkretizací jejího záměru,“ řekla v odůvodnění rozsudku předsedkyně soudního senátu Ivanka Havlíková. Městské části podle ní měly námitky podávat při projednávání zásad.

Spor o novou runway ale nejspíše rozhodnutím městského soudu nekončí. Městské části budou zvažovat podání kasační stížnosti k Nejvyššímu správního soudu a podle starosty Suchdola Petra Hejla (STAN) ji nejspíš podají.

Letiště Václava Havla má v současnosti dvě provozované přistávací dráhy, které se vzájemně kříží. Na letišti je i třetí dráha 04/22, která ztratila svůj význam po otevření novější a delší 06/24 a v současnosti slouží jako odstavná plocha. Podle expertů ale letiště třetí dráhu potřebuje. Po jejím dokončení letiště předběžně počítá s maximální kapacitou 820 vzletů a přistání za den.