Boj o vzácný obraz pokračuje. Národní galerie se ho nechce vzdát

Národní galerie sice protestuje, ale obraz Madony z Veveří musí poslat brněnskému Diecéznímu muzeu . Vystaven by měl být už v polovině února. Spor se může táhnout další dva roky, galerie chystá dovolání k Nejvyššímu soudu.

O tom, že Madona z Veveří patří církvi, rozhodl v prosinci Městský soud v Praze. Zatím má na obraz nárok farnost ve Veverské Bítýšce, tam ale pro obraz nejsou vhodné bezpečnostní ani klimatické podmínky, půjčí ho proto diecéznímu muzeu a to už pro něj připravuje místo ve své expozici.

Gotický obraz Madony z Veveří skrývá řadu významů a je unikátem malířským i duchovním. Právnická bitva o něj má ale k rozjímání daleko. Národní galerie tvrdí, že zákon, podle kterého by měla obraz vrátit, se týká nápravy křivd komunistického režimu. Obraz visel nejspíš několik století v kapli u hradu Veveří a objeven byl v roce 1933. Do Prahy ho převezli kvůli restaurování - a už tam zůstal.

„Obraz státu nikdy nepatřil“, říká František Severin, právní zástupce církve (zdroj: ČT24)
  •  Madona z Veveří vznikla patrně před rokem 1350 a je připisována malíři z okruhu Mistra vyšebrodského oltáře. Do roku 1938 zdobila kostelík, který plnil ve středověku funkci farního chrámu pro osadu u zeměpanského hradu a širší okolí. Poté se v souvislosti s politickými událostmi postupně ocitl v držení Ředitelství státních lesů a statků v Rosicích, ministerstva zemědělství a lesního hospodářství. V roce 1958 jej získala Národní galerie v Praze. 

Církev vede o památky více než tři desítky sporů

V souvislosti s církevními restitucemi zatím ve sporech mezi církvemi a kraji padlo v Česku 31 soudních žalob. Nejvíce se jich týká Prahy. Na jihu Moravy se chce církev soudit například o pivovar ve Vyškově. Arcibiskupství olomoucké podalo žalobu na konci loňského roku. Pokud spor vyhraje, chce tu i v budoucnu vařit pivo.