Na Nákladovém nádraží Žižkov má být hotel a obchodní dům, místní lidé jsou proti

Události v regionech: Spor o developerský projekt na Nákladovém nádraží Žižkov (zdroj: ČT24)

Přes dvě stě bytů, hotel nebo obchodní dům. To vše chce postavit developer na území Nákladového nádraží Žižkov v Praze. Proti projektu s názvem Nový Žižkov se ale dlouhodobě staví obyvatelé. Pod peticí proti plánované výstavbě je teď přes 800 podpisů.

Moderní komplex má vyrůst pár desítek metrů od hlavní budovy bývalého Nákladového nádraží Žižkov. Tu před dvěma lety prohlásili za kulturní památku. Vedle ní chce developer postavit nejenom kanceláře, byty i hotel, ale také obchodní centrum. Přitom jedno takové stojí nedaleko - jen dvě zastávky tramvají - na Floře.

Někteří místní obyvatelé i sdružení se snaží stavbě Nového Žižkova zabránit. „Architektonický a urbanistický koncept je velice špatný, je předimenzovaný. Celá lokalita nákladového nádraží se musí řešit komplexně,“ řekl Dan Merta, předseda spolku Tady není developerovo.

Investor ale tvrdí, že projekt Praze 3 naopak prospěje. Nyní zanedbaný pozemek zrevitalizuje a zároveň vytvoří i tisíce nových pracovních míst. „Pozemek je ve velmi špatném stavu. Díky našemu projektu ale čtvrť ožije a s ní i celé okolí,“ konstatoval Yaron Sapir, koordinátor projektu Nový Žižkov.

Vizualizace projektu
Zdroj: Discovery Group

K záměru mají výhrady nejen obyvatelé a sdružení, ale spokojená není ani městská část. Ta podala před dvěma lety žalobu kvůli vydanému územnímu rozhodnutí. S developerem se teď ale snaží dohodnout.

Snížení výšky budov výměnou za stažení žaloby

„Ze 110 tisíc metrů čtverečních je investor ochoten snížit stavbu o tři až čtyři nadzemní podlaží  kancelářských budov,“ uvedla starostka Prahy 3 (TOP 09) Vladislava Hujová.

Stane se tak ale jen v případě, že radnice žalobu stáhne. Zatímco o tomto kroku chce vedení městské části ještě jednat, opozice s tím už teď nesouhlasí. Spočítala, že nová výstavba by do čtvrti přivedla víc než 13 tisíc dalších aut.

„Přitom dlouhodobým záměrem městské části je zklidňování Želivského ulice. Pokud paní starostka Hujová myslí ten záměr vážně, určitě nemůže vyjednávat s developerem,“ řekl zastupitel Prahy 3 Ondřej Rút (SZ).

Developerský projekt Nový Žižkov získal v roce 2009 kladné stanovisko vlivu na životní prostředí, před dvěma lety i územní rozhodnutí. O stavební povolení firma Discovery Group dosud nepožádala.

Myšlenka nákladového nádraží pocházela už z první světové války

O stavbě velkého nákladového nádraží se začalo uvažovat během první světové války. V tu dobu do Prahy mířily náklady uhlí, které osobní nádraží nezvládala.

„Samotná stavba se realizovala od začátku 30. let. První vlak vyjel z nákladového nádraží v roce 1936. Od té doby bylo v provozu vlastně do začátku 21. století,“ uvedl ředitel odboru železničního muzea při Národním technickém muzeu Michal Novotný.