Ďuriš zůstává ředitelem DPP – nejméně na tři týdny

Jaroslav Ďuriš zatím zůstává generálním ředitelem pražského dopravního podniku. Dozorčí rada společnosti ho na svém mimořádném jednání neodvolalala. Otázkou ale je, zda rada nezmění stanovisko na příštím jednání 21. října. Ďurišovo křeslo rozhoupala primátorka Adriana Krnáčová, které se nelíbí, že chce dopravní podnik napřesrok od města více peněz. Předseda dozorčí rady Petr Dolínek ale míní, že jsou potřeba spíše systémové změny ze strany města, i když změnu ve vedení podniku po příštím jednání nevyloučil.

Klíčové rozhodnutí dozorčí rady Dopravního podniku hl. m. Prahy je příznivé pro Jaroslava Ďuriše, který zůstává ve funkci. „K odvolání ředitele dnes nedošlo. Dozorčí rada bude nadále jednat o budoucnosti firmy s vlastníkem, tedy městem. Do dalšího jednání dozorčí rady očekávám standardní fungování podniku včetně jeho ředitele,“ řekl po jednání dozorčí rady její předseda a náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD).

Jednoznačně za Ďuriše se ale postavilo pouze pět z patnácti členů dozorčí rady, kteří v ní zastupují zaměstnance DPP. Ostatní členové podle Dolínka hovořili o potřebách změn v provozování městské hromadné dopravy, které se ale vesměs netýkají dopravního podniku jako takového. O návrhu na Ďurišovo odvolání – který by ovšem ještě neznamenal jeho konec jako generálního ředitele, nýbrž jako předsedy představenstva – nakonec dozorčí rada nehlasovala. „Dozorčí rada se dohodla, že bude projednávat s vlastníkem firmy směřování firmy,“ popsal Petr Dolínek. Fakticky tedy bude další směřování MHD a dopravního podniku projednávat se svými kolegy, protože pražští radní tvoří valnou hromadu DPP.

Koalice se musí dohodnout na tom, jak má v budoucnu vypadat dopravní podnik. Podle toho se to bude odvíjet kolem pana ředitele.
Petr Dolínek

„Jsem velice ráda, že se dozorčí rada ztotožnila s názorem, že je potřeba urychleně jednat, a nahradit v podstatě nefunkční vedení funkčním," řekla primátorka v rozhovoru pro Studio ČT24. 

Podle člena dozorčí rady a zástupce odborářů v radě Jiřího Obitka ale dozorčí rada personální otázky neprobírala, pouze debatovala o tom, zda musí být generální ředitel dopravního podniku i předsedou představenstva.

„Dozorčí rada pouze požaduje, aby se vlastník, tedy Praha, zabýval dalším směřováním podniku a definoval další kroky,“ řekl Obitko. To potvrdil i Dolínek. „V tuto chvíli nejde o pana ředitele, ale o celkové směřování dopravního podniku,“ řekl .

Krnáčová: Praha nemůže dopravnímu podniku hradit 25 procent nákladů

Primátorka si do funkce představuje manažera jiného typu. „Nejen stabilizátora, ale takového, který společnost odvede z 19. století do 21. století. A to je možné dosáhnout jen transparentním výběrovým řízením,“ řekla.

Primátorka s Ďurišem prý několikrát jednala a žádala od něj předložit plán na strategické změny. „Ta společnost nevykazuje dobré výsledky. To, že pokrýváme náklady společnosti z rozpočtu města z 25 procent, a bude to i víc, to nepovažuju za dobrý výsledek. Několikrát jsem mu řekla, že od něj očekávám nějakou změnu, ale bohužel žádná nepřišla,“ řekla Krnáčová.

Dopravní podnik by měl být společností moderního typu. Takovou, jaké známe ze západní Evropy, kde subvence města nepřesahuje 15 procent.
Adriana Krnáčová
primátorka Prahy

Primátorka dodala, že Ďuriš nehledal žádné vnitřní zdroje, naopak ještě v dopravním podniku vytvořil tři další divize a obsadil je řediteli a sekretářkami. „To znamená, že bobtnání struktury pokračuje, místo toho, aby došlo k rozumné redukci,“ řekla Krnáčová. 

Krnáčová začala Ďuriše veřejně kritizovat před týdnem

O nespokojenosti s Ďurišovou prací promluvila poprvé primátorka Krnáčová minulý pátek v rozhovoru pro ČTK, kde dopravnímu podniku vytkla, že požaduje pro příští rok za své služby více peněz. „Jsem nervózní, když vedení dopravního podniku přijde na diskusi o rozpočtu a žádá další skoro dvě miliardy, není to vůbec reálné,“ uvedla primátorka. Nastínila, že očekává výměnu generálního ředitele.

Petr Dolínek ale upozornil, že je potřeba především jednat o systémových změnách v objednávání a financování veřejné dopravy, která již nyní zabírá třetinu městského rozpočtu. „Nemůžeme objednávat další a další výkony, když má vozokilometr tu samou cenu. Je to neufinancovatelné,“ podotkl.

Ďuriš může doufat spíše jen v udržení jednoho křesla

Z Dolínkova prohlášení po jednání vyplynulo, že Ďuriš jeho jednoznačnou podporu nemá. „Dopravní podnik potřebuje razantnějšího ředitele,“ uvedl náměstek primátorky a zopakoval, že možným řešením situace by bylo vypsání výběrového řízení na ředitelský post. Jaroslav Ďuriš ale již dříve řekl, že by se takové soutěže neúčastnil. Dolínek také  naznačil, že je možný výsledek, že by Ďuriš sice již nebyl generálním ředitelem, ale zůstal by předsedou představenstva.

Ďurišova pozice tak přes prozatímní vítězství zůstává slabá. I když ho zatím neodvolala dozorčí rada vedená náměstkem Dolínkem, který je z ČSSD, tlak na odvolání přichází především z hnutí ANO. Server Neovlivní.cz ve čtvrtek uvedl, že jeho předseda Andrej Babiš kvůli výměně ředitele v úterý apeloval na členy zastupitelského klubu pražské ANO.

Lze jezdit levněji s nižším jízdným?

Jaroslav Ďuriš ostatně kritiku Krnáčové odmítl, upozornil, že v minulých letech ušetřil dopravnímu podniku miliony korun a navíc ho vyvedl ze ztráty. Požadavek na zvýšení úhrad pro dopravce vysvětlil především tím, že vedení města od léta výrazně zlevnilo roční předplatní jízdné.

Nárůst rozpočtu je v podstatné míře zaviněn kroky, které iniciovalo vedení hlavního města. Jde především o meziroční nárůst výkonů o deset milionů kilometrů a slevu jízdného.
Jaroslav Ďuriš

Jaroslav Ďuriš také opakovaně zpochybnil tvrzení Adriany Krnáčové, že by chtěl příští rok dvě miliardy navíc. „Nejsou to dvě miliardy, je to miliarda 300 milionů,“ upozornil šéf DPP. Upřesnil, že zhruba půl miliardy je částka na modernizaci parku autobusů, kterou podnik již jednou musel odložit. O něco vyšší peníze potom činí komenzace ztrát po zlevnění roční předplatní jízdenky a navýšení výkonů.

Dopravní podnik podle ředitele přispěje k diskusi o dalším fungování pražské MHD, která nyní čeká městskou radu, a bude čekat, co se stane 21. října. Jaroslav Ďuriš odmítl, že by sám rezignoval. „Já odcházet nehodlám. (…) Vážím si podpory, která se vzedmula poté, co měla paní primátorka prohlášení před týdnem,“ uvedl.

- Vystudoval České vysoké učení technické v Praze, je mu 55 let.

- Do pražského dopravního podniku nastoupil v roce 1981. Působil v odštěpném závodě Metro v provozních a později na manažerských pozicích. V letech 1997 až 2002 byl ekonomickým náměstkem, poté byl personálním ředitelem celého dopravního podniku.

- Z pražského dopravního podniku odešel v roce 2008. Pak pracoval ve společnosti Skanska a u několika výrobců železničního zabezpečovacího zařízení.

- Od dubna 2012 byl generálním ředitelem Dopravního podniku města České Budějovice.

- O místo šéfa pražského dopravního podniku se Ďuriš ucházel již na podzim 2012, vedení města ale tehdy dalo přednost manažerovi se zkušenostmi z Českého Telecomu a T-Mobilu Milanu Křístkovi. Ten ale ve funkci vydržel jen necelý rok.

- V čele pražského dopravního podniku stanul Jaroslav Ďuriš v říjnu 2013.

Jaroslav Ďuriš
Zdroj: Michal Kamaryt/ČTK

Ďuriše se zastává nejen TOP 09, která ho dosadila, ale i odbory

Jaroslav Ďuriš má za sebou pražskou opozici, přinejmenším její největší část, totiž TOP 09, za jejíž vlády se ostatně dostal do čela dopravního podniku. Předseda zastupitelského klubu TOP 09 Václav Novotný řekl, že Krnáčová situaci v dopravním podniku patrně „moc nerozumí“, a kritizoval její podiv nad tím, že žádá DPP od města napřesrok více peněz, když současné vedení rozhodlo o zlevnění jízdného a současně o posílení provozu. „Pan ředitel, který přišel z dopravního podniku v Českých Budějovicích a požíval dobrého jména, osvědčil dobré jméno při řízení Dopravního podniku hl. m. Prahy,“ míní Novotný o Ďurišově působení.

Vedle opozičních politiků se za šéfa městské firmy postavili také odboráři. Nelíbí se jim, že by měl DPP přijít již o třetího ředitele za posledních pět let. „Dopravní podnik si nezaslouží, aby byl takto dehonestován a destabilizován. Pakliže by vývoj byl dramatický, nevylučuji ani možnost, že dojde k přípravě stávky,“ řekl prezident Federace profesních odborů Jiří Obitko. Z odborů také zaznělo, že považují Ďuriše za nejkvalitnějšího ředitele od dob Milana Houfka, který dopravní podnik vedl do své smrti v roce 2005.

Pět let, čtyři ředitelé

Jaroslav Ďuriš koncem září oslavil dva roky ve funkci generálního ředitele Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP). Jen s trochou nadsázky by si mohl činit nárok na titul „dlouholetý ředitel“, protože ve funkci vydržel mnohem déle než dvojice jeho předchůdců Vladimír Lich a Milan Křístek, nemluvě o pověřených ředitelích v mezidobí. Po turbulentním období následujícím po odvolání kontroverzního Martina Dvořáka tak vnesl Jaroslav Ďuriš do DPP opět stabilitu, primátorka Adriana Krnáčová ale nyní chce i jeho éru rychle ukončit.

Šéfem DPP se stal Ďuriš v září 2013, tedy v éře primátora Hudečka, kdy ve funkci náhle skončil Milan Křístek. Ten působil v čele dopravního podniku od listopadu 2012, kdy vyhrál výběrové řízení. Jaroslav Ďuriš v něm tehdy skončil druhý.

  • Pražský dopravní podnik je stoprocentně vlastněný městem a valnou hromadu společnosti tak tvoří pražští radní. Ti mohou vybrat ředitele, kterého pak jmenuje představenstvo společnosti. Představenstvo kontroluje a na chod společnosti dohlíží dozorčí rada, která je tvořena politiky i například zástupci zaměstnanců. Představenstvo jmenuje dozorčí rada, její členy zase radní jakožto valná hromada.