Systém pro vydávání Opencard po problémech opět funguje

Praha opět začala vydávat karty Opencard. Vydávání bylo na několik hodin přerušeno kvůli chybě softwaru. Cestující v MHD si tak mohli pořídit pouze papírové tramvajenky s kupony. Zastaveno bylo vydávání nových karet, koupené kupony na kartách však platily dál. Praze pomohl obnovit provoz vlastník karty, firma eMoneyServices (EMS), která odpovědnost za výpadek odmítá.

  • Elektronická karta Opencard pochází z éry exprimátora Pavla Béma (ODS). Původně měla mít řadu funkcí, nakonec ale slouží především jako tramvajenka. Prahu stála 1,74 miliardy korun.

„Operátor opencard nám umožnil vstup do systému, který jinak nemáme, a díky tomu jsme mohli chybu napravit. Problém je sice pro dnešek vyřešen, ale není vyloučeno, že se bude opakovat,“ řekl mluvčí EMS Martin Opatrný. „Karty opět vydáváme. Další okolnosti nebudu v tuto chvíli komentovat,“ dodal předseda představenstva městské firmy Operátor opencard Ondřej Felix. Přesný důvod, proč karta nefungovala, neřekl.

Operátor kvůli situaci narychlo svolal schůzi představenstva. „Použijeme všechny dostupné prostředky, abychom zachovali funkčnost systému,“ uvedl poté, co bylo vydávání karty přerušeno, místopředseda představenstva Operátora opencard Martin Vaic. Ten již v úterý mluvil o možnosti domáhat se dodržování předběžného opatření, které v souvislosti s fungováním projektu před časem vydal soud.

EMS, která se s magistrátem kvůli údajným dluhům už několik měsíců soudí, odpovědnost za podobné výpadky v minulosti několikrát odmítla. „Nemáme k tomu co říci nového, již rok říkáme, že bez podpory bude k výpadkům docházet,“ řekl Opatrný. EMS původně poskytovala podporu fungování karty, kvůli ukončené smlouvě ji již neposkytuje. Soudní spory s městem podle Opatrného s výpadkem nesouvisí.

  • Opencard si v minulosti pořídilo 1,2 milionu cestujících, skutečných uživatelů je podle Felixe kolem 700 000. Na papírové kupony, které Praha znovuzavedla na jaře, jezdí asi 200 000 lidí.

V minulých týdnech EMS uvedla, že po Praze, Operátoru opencard a dopravním podniku bude požadovat přes 650 milionů korun. Peněz se dožaduje kvůli údajnému nezákonnému užívání licencí nebo poškozování dobrého jména.

Společnost rovněž vyzvala Prahu, aby Opencard vypnula - podle názoru firmy se Praha o provoz Opencard řádně nestará, navíc prý s EMS nekomunikuje. „Více než rok a půl vleklá jednání nepřinesla absolutně žádný reálný posun. Absence jakýchkoliv reálných kroků tedy svědčí o tom, že Praha decimuje Opencard, maří vynaložené investice a zbytečně plýtvá penězi hlavního města,“ uvedl Opatrný. 

  • Říjen 2005 - Rada hlavního města schválila informační strategii, jejíž součástí byl projekt čipových karet pro placení za MHD, v knihovnách, parkování a podobně.
  • 12. dubna 2007 - Magistrát začal vydávat karty opencard. Masový zájem o ně ale přišel až poté, co se od ledna 2009 stala jedinou možností, jak mít běžný roční kupon na MHD.
  • 24. listopadu 2009 - Z auditu vypracovaného společností Nexia AP vyplynulo, že náklady na kartu neodpovídaly stavu projektu.
  • 22. prosince 2009 - Další audit potvrdil výhrady předchozích kontrol; za hlavní riziko označil závislost projektu na vlastníkovi práv k systému, firmě Haguess.
  • 12. února 2010 - Magistrát podepsal dodatek smlouvy s firmou Haguess. Společnost měla zajistit dalších 260 000 karet.
  • 26. února 2010 - Na základě trestního oznámení zastupitelky Jany Ryšlinkové začala projekt Opencard prověřovat policie.
  • 1. února 2011 - Praha převzala od firmy Haguess správu Opencard. Vlastníkem licenčních práv ale zůstal Haguess.
  • 23. srpna 2011 - Policie obvinila kvůli Opencard bývalého ředitele magistrátního odboru informatiky Ivana Seyčka. O den později obvinění vyslechli další čtyři členové komise, která údajně v rozporu se zákonem vybrala na projekt servisního kartového centra Haguess.
  • 20. března 2014 - Poslanecká sněmovna zřídila komisi, která prověřovala vyšetřování případu Opencard. Komise v lednu 2015 podala trestní oznámení na dozorující státní zástupkyni a policii. Policejní vyšetřování se podle komise odklonilo od původního trestního oznámení zastupitelky Ryšlinkové a bylo rozdrobeno na dílčí skutky.
  • 28. května 2014 - Antimonopolní úřad uložil Praze nepravomocnou pokutu milion korun za smlouvy, které město uzavřelo s Haguess v roce 2012 bez výběrového řízení. Už dříve dal úřad Praze pokutu 600 000 a Dopravnímu podniku půl milionu korun. Pokuty se týkaly smluv s firmou Haguess uzavřených v letech 2007 až 2009.
  • 20. června 2014 - Městské státní zastupitelství v Praze podalo obžalobu na 15 současných i bývalých radních, včetně primátorů Bohuslava Svobody (ODS) a Tomáše Hudečka (TOP 09).
  • 17. prosince 2014 - Vrchní soud pravomocně odsoudil někdejší úředníky za zvýhodnění Haguess. Nejpřísnější trest, 3,5 roku nepodmíněně, dostal bývalý ředitel odboru informatiky Seyček. Šéf hodnotící komise Jiří Chytil odešel s podmíněným trestem 1,5 roku odnětí svobody, další tři obžalované soud zprostil viny. Seyček i Chytil podali dovolání.
  • 24. srpna 2015 - Firma EMS oznámila, že bude chtít po Praze, dopravním podniku a firmě Operátor opencard celkem 654 milionů korun, a to mimo jiné za porušení licenčních smluv či poškozování dobrého jména firmy.
  • 1. září 2015 - Operátor O2 získal od firmy EMS opční právo na Opencard. Praha oznámila, že převede správu a výběr jízdného pod dopravní podnik, který bude s O2 dál jednat.
  • 17. září 2015 - Společnost EMS vyzvala Prahu, aby ukončila Opencard. Důvodem jsou dluhy a údajná neschopnost hlavního města se o provoz karty postarat.