Ministerstvo zachránilo olomoucké zebry. Zdravý rozum na prvním místě, říká Ťok

Olomouc má po zásahu ministerstva dopravy šanci obnovit deset přechodů pro chodce, které nedávno zrušil krajský úřad kvůli tomu, že neodpovídají novým normám. Například lidé v Hodolanech se neměli jak bezpečně dostat přes rušnou silnici. Úředníci nechali zamalovat i přechod před tamní školou.

Ministerstvo dopravy vyhovělo podnětu olomouckého magistrátu, který žádal zrušení rozhodnutí krajského úřadu o odstranění celkem šestnácti nevyhovujících olomouckých přechodů pro chodce.

„Na prvním místě musí být vždy zdravý rozum a dopad na bezpečnost provozu, nikoliv formální rozhodnutí,“ zdůvodnil zrušení rozhodnutí kraje ministr dopravy Dan Ťok. Dodal, že i když zrušené přechody byly hodnoceny jako nevyhovující, měli úředníci vzít v úvahu, že bez nich lidé nemají jak bezpečně přejít silnici.

Před školou je už přechod obnovený

Po zamalování zeber, které kvůli bezpečnosti doporučila kraji policie, nastala kritická situace zvláště v Hodolanské ulici. Kilometr a půl dlouhou ulicí projíždí až dvacet tisíc aut denně. Během jednoho srpnového dne zmizelo asi sedm přechodů, které neměly správnou délku nebo nebyly dostatečně zvýrazněny. Zůstaly jen dva a zdaleka nestačily.

Ještě před rozhodnutím ministerstva dopravy se zástupci města, kraje a policie dohodli, že provizorně obnoví aspoň přechod před základní a mateřskou školou. Na první školní den se tam vrátily bílé pruhy a nově i semafor.

Radnice se bránila zrušení přechodů argumentem, že dostala na jejich modernizaci, kterou připravuje, málo času. A rovněž tvrdí, že normy mají být striktně závazné jen pro ty nově budované. „Ukazuje se, že jsme měli pravdu, když jsme zpochybňovali retroaktivitu české normy na přechody, které byly vybudovány v minulosti,“ řekl primátor Olomouce Antonín Staněk z ČSSD.

Krajský úřad se může odvolat

Magistrát musí zatím s obnovováním zrušených přechodů počkat, protože rozhodnutí ministerstva dopravy není pravomocné. „Máme lhůtu patnáct dnů na to, abychom se s rozhodnutím seznámili a zareagovali,“ potvrdila mluvčí hejtmanství Kamila Navrátilová. Pokud se kraj odvolá, bude věc řešit na ministerstvu dopravy rozkladová komise.

Špičkově zabezpečený přechod by měl mít takzvanou světelnou závoru, bezpečnostní ostrůvek či ostrůvky, bezbariérový přístup na chodník a také by měl být zřetelně vyznačen. Vhodné je také výrazné osvětlení. „Vše by měl splňovat tak, aby řidič viděl, že přechod tam je," uvedl Jaroslav Kučera z BESIPu.
Prvky bezpečného přechodu (BESIP)

Povinnost modernizovat přechody tím ale nepadá. „Města mají povinnost uvést postupně přechody do takového stavu, aby vyhovovaly současným bezpečnostním požadavkům,“ řekl mluvčí ministra dopravy Tomáš Neřold. S tím počítá město, které má jen v Hodolandské ulici připravnou modernizaci dvou přechodů a dalších jinde v Olomouci. Také hejtmanství letos poskytne městům a obcím na úpravy nebezpečných přechodů čtyři miliony korun.

Mnohé přechody jsou nevyhovují kvůli nesprávné délce. Podle norem nesmí mít bez přerušení, například ostrůvky, více než sedm metrů. K dalším vadám patří chybějící bezbariérový přístup, chybějící osvětlení, nedostatečné označení a zvýraznění.  „Na některých přechodech se zebry skoro ztrácí. Zatímco chodec o nich ví a při přecházení se chová jako na přechodu, řidič ho může přehlédnout,“ vysvětloval mluvčí olomoucké policie Josef Bednařík.