Pražský dopravní podnik dostal za nové metro pokutu 8,5 milionu

Dopravní podnik hlavního města Prahy dostal od Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) pokutu 8,5 milionu korun. V zakázce na dostavbu metra A za 27,1 miliardy korun nestanovil transparentně způsob hodnocení nabídek u kritéria na plán organizace výstavby. Rozhodnutí není pravomocné. „Zadavatel neuvedl dostatečně upřesňující údaje, aby byl předem znám způsob hodnocení podle tohoto dílčího hodnotícího kritéria,“ uvedl předseda ÚOHS Petr Rafaj. Podle něj firmy neměly konkrétní, přesnou a srozumitelnou informaci, které řešení bude považováno za nejvhodnější.

Hodnotící kritéria jsou podle ÚOHS klíčovou částí zadávací dokumentace. Jejich prostřednictvím dochází k hodnocení nabídek firem. Musí proto být přesně specifikována, transparentně stanovena a na základě toho také zpětně přezkoumatelná. „Podle kritérií hodnocení definovaných v zadání veřejné zakázky probíhá hodnocení nabídek, jež je jednou z nejdůležitějších fází celého procesu zadávání veřejných zakázek a má bezprostřední vliv na výběr nejvhodnější nabídky,“ uvedl Rafaj.

Podle mluvčího dopravního podniku Jiřího Štábla se rozhodnutí ÚOHS váže k zakázce na stavbu části prodloužení metra A zadávané dopravním podnikem v roce 2009. "Byla zpracována řada odborných posudků a vyjádření odborníků, z nichž většina se přikláněla k názoru, že dopravní podnik při zadávání zakázky v roce 2009 postupoval správně," uvedl Štábl.

ÚOHS se podle něj téměř po ročním zvažování přiklonil k závěru, že některé podmínky zakázky nebyly formulovány dostatečně jasně. Dopravní podnik zváží odvolání. Mluvčí uvedl, že pokuta byla uložena při spodní hranici a tvoří 0,06 procenta z ceny díla. Sankce je ale jednou z nejvyšších, jaké ÚOHS letos uložil.

Na problémy s dostavbou metra A nedávno poukázal i Nejvyšší kontrolní úřad. Kritizoval, že na základě stávající legislativy nemohl plně prověřit účelnost a hospodárnost využití finančních prostředků. „Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ve svém správním řízení prošetřil postup Dopravního podniku hlavního města Prahy alespoň z pohledu zákona o veřejných zakázkách,“ uvedl Rafaj.

Tendr vyhrálo sdružení metro V. A (Dejvická-Motol), jež je tvořeno společnostmi Metrostav a. s. a Hochtief CZ a. s. Nový úsek se čtyřmi stanicemi na trase A pražského metra byl zprovozněn letos 6. dubna.