Šance pro další ročníky Grand Prix? Brno schválilo vznik spolku

Brněnští zastupitelé schválili vznik spolku, který by v příštích letech mohl pořádat motocyklovou Grand Prix. Pár hodin předtím jeho vznik podpořili i zastupitelé Jihomoravského kraje. Ani tak ale není jisté, zda se v příštích letech Velká cena v Brně pojede. Vše bude záležet na promotérovi závodů, společnosti Dorna.

Už v červenci se dohodla ministryně školství Kateřina Valachová (nestr.) na založení nového spolku se zástupci promotérské společnosti Grand Prix. Ten bude tvořit město Brno, Jihomoravský kraje, jihomoravská Centrála cestovního ruchu a Turistické informační centrum města Brna. Od roku 2016 by se spolek mohl stát garantem zalistovacího poplatku za motocyklové závody a stal by se vlastníkem práv na jejich pořádání.

Na čtvrtečním brněnském zastupitelstvu zaznělo, že by do automotodromu, který dosud Velkou cenu pořádal, neputovaly žádné dotace. Spolek by si u něj pouze objednával okruh a služby. Takže by současná zadluženost automotodromu neměla činit problémy. Ten zároveň nebude součástí spolku, který by chtěl převzít i kontrolu nad prodejem lístků nebo nad stavem okruhu.  

Podle automotodromu je potřeba vyřešit dluhy

Jenže podle mluvčího Automotodromu Brno Jiřího Smetany je nutné pro fungování spolku nejprve uhrazení dřívějších dluhů. Promotér společnosti totiž stále nedostal zaplaceno za předchozí ročník a jisté není ani financování letošních závodů. „Pokud v pátek schválí vznik spolku obě zastupitelstva, tak je to naprostý začátek. To, aby mohl vůbec začít fungovat je podmíněno uhrazením závazků. Jsme přesvědčeni, že ministerstvo, kraj i primátor o tom vědí,“ uvedl ve středu Smetana.

Právě tuto neděli se má uskutečnit finální jednání promotéra Grand Prix a ministryně školství. Ta mu předloží návrh, jak poslat peníze na závod a neporušit tak evropské právo. Hejtman Michal Hašek (ČSSD) mezitím vymyslí, jak pošle na závod slíbených 20 milionů z krajského rozpočtu.

Ministerstvo školství se totiž snaží vyjednat takzvanou blokovou výjimku, díky které by se daly státní peníze poslat bez rizika veřejné podpory a zaplatit tak loňský dluh 30 milionů. Jenže automotodrom nesplňuje jednu z podmínek. „Ta výjimka byla ve hře už delší dobu. Mluvilo se o ní od jara. Bohužel, na její realizaci přišlo až v tuhle chvíli, kdy nejsme schopní splnit jednu podmínku, a to, že nejsme podnik v nesnázích. Tam jsou daná kritéria - nesmíme mít dluhy vyšší než je polovina kapitálu. V této chvíli, kdy nebyly splněny sliby Haška, tak je máme,“ vysvětlil mluvčí.

Kraj nedodržel svůj slib

Ten se zavázal k uhrazení 30 milionového dluhu promotérovi. Finance získal od vlády. V podmínkách ale bylo, že je možné peníze využít pouze pro rok 2015, nikoli zpětně na předešlý rok. Dotaci 30 milionů tak bude s Dornou řešit ministerstvo školství, nikoliv už kraj. Ten poskytne na letošní ročník ze svého rozpočtu 20 milionů korun a vrátí ministerstvu dotaci.

Dosavadní pořadatel Automotodrom Brno, který dluží promotérské společnosti Dorně peníze, kvůli velké finanční zátěži nechtěl odjet ani letošní závody MS. Dorna ale nakonec rozhodla, že se brněnská Grand Prix uskuteční. Španělský promotér také uvedl, že je možné konání závodů v Brně i v příštích letech.

Podmínkou pro další závody je veřejná podpora

Podmínkou ale je dohoda automotodromu na veřejné podpoře ještě před letošním závodem, který se pojede v polovině srpna. Pokud se tak nestane, Velká cena letošním jubilejním 50. ročníkem v Brně skončí. „Dostal jsem dnes za úkol projednat v následujících třech dnech s Dornou poskytnutí těchto peněz přímo společnosti Dorna. Já věřím, že s Ezpeletou do neděle najdeme dohodu,“ uvedl hejtman jihomoravského kraje Michal Hašek (ČSSD).

Automotodrom nechtěl závody pořádat kvůli tomu, že jsou prodělečné vlivem vysokého zalistovacího poplatku. Ten činí zhruba 70 až 80 milionů korun. Do záchrany závodů se postupně zapojily kraj i město. Podle hejtmana Michala Haška (ČSSD) a primátora Petra Vokřála (ANO) dělá Velká cena Brnu dobré jméno a je ekonomicky přínosná.