Stát získal dva klíčové pozemky pro stavbu D11 u Jaroměře

Dvě z největších překážek pro stavbu dálnice D11 u Jaroměře stát překonal. Oba klíčoví vlastníci půdy totiž po letech smlouvání o ceně našli společnou řeč s úředníky a své parcely prodali. Vyvlastňovací řízení s nimi tak skončilo. Pomohla novela zákona, která zlepšila výkupní ceny - na ty nové už lidé slyší.

Novela zákona vylepšila ceny až na šestnáctinásobek odhadu. Proto oba majitelé pozemků u Zaloňova - Petr Musil a Jaromír Pošva- souhlasili s prodejem. Petr Musil připomíná, že první nabídka, kterou dostali, byla dvanáct korun za metr čtvereční. Následovala nabídka 24 korun. „Před rokem, díky novele, byla cena 120 korun. A aktuálně jsme se dohodli se státem na 165 korunách. Cena už je přijatelná,“ říká Petr Musil a dodává, že tuto cenu v jeho případě ovlivnila i velká členitost pozemků.

Jaromír Pošva dodává, že když mu nabízeli cenu deset korun, sousedi se mu v hospodě smáli. Byl by prý blázen, kdyby prodal. Jenže současně se o něm říkalo, že dálnici blokuje.

Drama s výkupy pozemků skončilo po šesti letech 

Jaromír Pošva o sobě říká, že se s ním dá dohodnout během půl hodiny. „Ale oni to nedokázali,“ konstatuje. Nakonec prý státu nabízel, že pozemky prodá za sto korun. „A oni na to nepřistoupili. A podívejte se, kde jsme dneska. Na 165 korunách. Ano, jsem spokojený,“ dodává Jaromír Pošva.

Petr Musil měl prý podobné pocity. Když mu pozemky stát začal vyvlastňovat a nabízel cenu dvanáct korun s tím, že bude-li „hodný“, dostane 24 korun. V té době byl pan Musil rozhodnutý se soudit a to klidně až u Ústavního soudu. „Protože to jednání, arogance - opravdu to bylo nepříjemné,“ říká dnes Petr Musil. 

Jaromír Pošva už má peníze na účtu, Petr Musil je zatím věřitelem státu. Druhý jmenovaný také s odstupem dodává, že kdyby stát býval potřebný zákon zvyšující výkupní ceny přijal dřív, mohla dnes už auta po dálnici D11 jezdit až k Jaroměři.

Počet vyvlastňovacích řízení klesl

Mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl uvedl, že novela zákona jednoznačně pomohla. „Například na stavbě mezi Smiřicemi a Jaroměří bylo díky této novele odblokováno 13 sporných případů z 24,“ konstatoval Rýdl.

Počet probíhajících vyvlastňovacích řízení klesl. Na radnici v Jaroměři ze 30 na devět, v Hradci Králové z 25 na 12. 

Stát získal dva klíčové pozemky pro stavbu D11 (zdroj: ČT24)