Po sedmé hodině ráno obsadili silničáři objízdné trasy směrovkami, o hodinu později doprava v centru Kuřimi utichla a auta nahradily frézy. Průtah městem je ode dneška zavřený kvůli rekonstrukci. „Informovali jsme naše obyvatele prostřednictvím webu, městského facebooku, každý občan dostal leták s informacemi a radami. Tyto letáky jsme dávali i do kuřimských prodejen a všem okolním obcím jsme je rozesílali na radnice,“ uvedl starosta Kuřimi Drago Sukalovský (STAN).
Komplikace policisté očekávali hlavně na křižovatce, kde se stýká silnice na Svitavy s odbočkou do průmyslové části Kuřimi. „Ráno se tam tvořily kolony, silnice je totiž zároveň objízdnou trasou. Problémy měli řidiči i v centru města, kde kvůli špatnému značení zajížděli do slepých ulic a museli se pracně otáčet,“ zhodnotila situaci redaktorka ČT Ivana Malá, která situaci v Kuřimi od rána sledovala. Podle ní město na problémy reagovalo tím, že provizorně nainstalovalo další značení.

Silničáři uzavřeli průtah Kuřimí
Co tíží řidiče, mělo by ulevit obyvatelům Kuřimi. Ti, kteří bydlí ve frekventovaných ulicích Tišnovská a Tyršova, trpí hlukem a vibracemi. „Hlavně o půlnoci, kdy jezdí kamiony s vleky. To jsou rány, že to člověka probudí,“ stěžuje si Miloslav Kolařík, který dodnes bydlí ve svém rodném domě v Tyršově ulici. „Silnice byla naposledy spravována před asi 40 lety,“ přiznává starosta Sukalovský. Na opravu silnice tlačí i hygienici, kteří by kvůli překročení norem museli v budoucnu provoz v ulici zakázat. Zatím doprava fungovala na výjimku.
Opravují všichni. Kvůli dotacím
Velká uzavírka se navíc sešla s železniční výlukou, jakou region nezažil několik desetiletí. Rekonstrukcí prochází nejen silnice, ale i trať mezi Brnem a Kuřimí. Vlaky, které denně přepraví až pět tisíc lidí, musely nahradit autobusy. Ty se budou muset vypořádat s komplikacemi na objízdných trasách. Stavbaři ale slíbili, že náhradní autobusy nechají projet alespoň rozkopanými ulicemi v Kuřimi, aby jim zkrátili cestu.
„Ani jedna z investic, tedy oprava silnice a oprava železnice, není investicí města. Nerozhodovali jsme tedy o termínech,“ vysvětlil Sukalovský. Správce železnice a České dráhy také tvrdí, že všechny stavby nešlo lépe zkoordinovat. Řada staveb je alespoň částečně financovaná z evropských peněz a ty je nutné dočerpat v určitém termínu. „Je to výsledek složité legislativy, výběrových řízení a ekologických sdružení, která řízení mohou svými protesty zbrzdit nebo zcela zrušit,“ dodal starosta.
A ani aktuální množství uzavírek není definitivní. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) plánuje na léto opravu hlavního tahu z Brna na Svitavy. „Silnice I/43 se bude opravovat od čerpací stanice na hranici okresů Brno-město a Brno-venkov až po křižovatku se silnicí II/385. Jedná se o výměnu povrchu vozovky. V současnosti se vyřizuje uzavírka, předpoklad je začít druhý týden v červenci a stavba by měla trvat cca 40 dní,“ uvedla mluvčí ŘSD Nina Ledvinová.