Brno mapuje billboardy. Nelegální chce odstranit, legální zatím ponechá

Brno - Brno chystá přehled billboardů. Postupně mapuje všechny poutače, aby mohli úředníci snáz ověřit, jestli mají reklamy patřičná povolení. Město se s problémem načerno postavených billboardů potýká dlouhodobě, navíc stávají na místech, kde ohrožují bezpečí řidičů.

„K zaznamenávání reklamních ploch používáme tablety, ve kterých je aktivovaná GPS. Ta po pořízení fotografie billboardu uloží i jeho polohu,“ vysvětlil koordinátor akce Tomáš Odehnal z organizace Veřejná zeleň města Brna. Data pak předají magistrátu, kterou polohu billboardu zakreslí do mapy.

Úředníkům se díky tabletům podařilo zmapovat už asi tisícovku reklamních ploch, ale další tisíce jim ještě zbývají. Celý projekt je zdlouhavý, protože úředníci musí vyrazit do terénu, každý billboard vyfotit. Poté musí prozkoumat řadu dokumentů a zjistit, zda reklamní plochy mají patřičná povolení, a jestli nejsou nebezpečné.

O mapování billboardů hovoří redaktor Michal Cagala (zdroj: ČT24)

Legálnost billboardů může zjistit kdokoli

Smyslem mapování je především odstranění nelegálních billboardů. „Podle odborníků je jich v Brně mnoho. Jsou dokonce i takové, které stojí na městském pozemku a nemají na to povolení,“ řekl náměstek primátora Martin Ander (SZ). Náměstek by se chtěl posléze zaměřit i na způsob umisťování reklam. „Mají negativní dopad nejen na bezpečnost, ale i vzhled města,“ řekl.

Právě vznikající přehled poutačů bude veřejný. „Bude je moci kontrolovat kdokoli. Ale musíme se ještě dohodnout, která z městských institucí bude mít nad celým procesem dohled,“ dodal Ander. Podle něj to může být třeba městská policie nebo pracovníci organizace Veřejná zeleň města Brna.

Reklamní plochy představují nebezpečí

Nejen náměstek primátora, ale i odborné studie tvrdí, že největším nebezpečím billboardů je ohrožení bezpečnosti silničního provozu. Odborníci z ČVUT totiž nedávno zjistili, že se v průměru na jeden poutač řidiči dívají 0,4 vteřiny. Prohlídka modelky v plavkách jim trvá asi o polovinu déle. Za tu dobu auto ujede na výpadovce 13 metrů. Když se navíc řidič do reklamy opravdu začte, dívá se i přes tři sekundy a ujede tak kolem 70 metrů.

Státu se daří v posledních letech reklamní plochy vylačovat alespoň z blízksoti dálnic. Už dříve schválený zákon počítá s tím, že všechny reklamy u tuzemských dálnic a silnic I. třídy mají skončit k 1. září 2017. A od září 2012 není možné stavět novou reklamu.

Ochranné pásmo se liší podle typu komunikace:

  • dálnice a rychlostní silnice - 250 metrů
  • ostatní silnice I. třídy - 50 metrů
  • silnice II. třídy - 15 metrů
  • silnice III. třídy a místní komunikace - ochranné pásmo nemají

Ambice města Brna zbavit se nechtěných reklamních poutačů je noční můrou pro jejich provozovatele. Ti se začínají bránit. Třeba firma, které město před měsícem odstranilo načerno postavený billboard, Brno zažalovala.

Kolik stojí pronájem billboardu?

Cenu za reklamu na billboardu určuje řada faktorů - umístění, velikost nebo délka pronájmu. Nejběžněji nabízená plocha je kolem 12 metrů čtverečních. Podle lidí z oboru se u ní pohybuje cena průměrně kolem čtyř tisíc korun za měsíc. Pokud je poutač na zvlášť výhodném místě, může stát i šest tisíc. Například v Praze se ale cena za atraktivní plochu šplhá na více než dvojnásobek. Větší formát zvaný bigboard mívá 34 metrů čtverečních a zákazník za něj platí od 15 do 60 tisíc korun měsíčně. Tržby za veškerou venkovní reklamu činí ročně čtyři a půl miliardy.