Vzácnou Křivákovu Pietu vytesali v pražské dílně

Olomouc - Jedna z nejcennějších gotických památek evropského sochařství – takzvaná Křivákova Pieta, je vytesána z kamene pocházejícího z lomu mezi pražským Strahovem a Bílou Horou. V pražské dílně také vznikla. To je závěr olomouckých historiků umění, kteří roky pátrali po původu vzácné a obdivované sochy.

Socha Krista a Panny Marie, která pochází ze sbírky olomouckého kanovníka Petra Křiváka, vznikla v devadesátých letech 14. století v období takzvaného krásného slohu, a to v pražské dílně, z níž pochází také slohově nejbližší dochovaná socha - Pieta z kláštera Seeon v Horním Bavorsku.

O původu Křivákovy Piety se nedochovaly žádné písemné doklady. Olomoučtí vědci nyní dospěli k závěru, že kámen, ze kterého je vytesaná, pochází z dnes již zaniklých lomů mezi Strahovem a Bílou Horou. A jsou přesvědčeni, že mistrovské dílo vzniklo v dílně v Praze. „Použitá opuka je velmi křehký materiál, který se nedá transportovat na velké vzdálenosti a musí být opracován vzápětí po vytěžení z lomu, dokud obsahuje potřebné procento vlhkosti. Není pochyb, že dílo bylo vytvořeno v pražské dílně,“ uvedla historička umění Jana Hrbáčová.

Historička Jana Hrbáčová u Křivákovy Piety
Zdroj: Luděk Peřina/ČTK

Tento závěr potvrzují i analýzy původní barvy, kterou se restaurátorům podařilo odkrýt pod osmi přemalbami. „Původní roucho je bílé. Jde o typickou barvu, kterou konkrétní pražská dílna v té době používala. Zobrazuje bílý samet, na němž vynikají stopy Kristovy krve,“ uvedl restaurátor Radomír Surma.

Křivákova Pieta je nyní vystavena v Muzeu umění Olomouc, kde se mohou zájemci seznámit s průběhem restaurátorských prací, které začaly v roce 2005. Naprostým unikátem jsou Mariiny krvavé slzy. Autor je vytvořil z čisté pryskyřice, do níž zapustil organický pigment.

Nové poznatky o Křivákově Pietě (zdroj: ČT24)