Za miliardu eur nové logistické centrum. Mělo by vyrůst v Hodoníně do čtyř let

Hodonín – Do čtyř let má u řeky Moravy v Hodoníně vzniknout velké logistické centrum. To bude fungovat jako překladiště pro kontejnery obchodníků přivezené z celého světa lodní dopravou. Celý projekt je soukromou investicí za 27 a půl miliardy korun. Překladiště by spolu s navazujícími a doprovodnými službami mělo podle starostky vytvořit více než 3 tisíce pracovních míst.

„Investor nás oslovil s tím, že má zájem vybudovat kontejnerové překladiště a vytipoval si Hodonín jako nejvhodnější lokalitu,“ uvedla starostka Milana Grauová (ANO). Hodonín je poblíž dálnice, má kapacitní napojení na hlavní železniční tahy a nabízí i potenciální napojení přes Moravu na dunajskou vodní cestu spojenou s nejfrekventovanější vodní cestou na Rýně. „Tato rýnsko-dunajská vodní magistrála spojuje nejvýznamnější přístavy na severu Evropy s nejvýznamnějším přístavem Konstanta v Černém moři,“ doplnila ji mluvčí radnice Barbora Lahová. Městští zastupitelé tak schválili společné memorandum mezi městem a investorskou společností DOE Europe SE.  

Celá výstavba by podle starostky měla proběhnout v rozsahu čtyř let. „Příprava bude náročná. Je potřeba změnit územní plán a vykoupit pozemky, získat povolení a pracovat na vodní cestě, protože jsou na ní úseky, které nevyhovují,“ vysvětlila Grauová. Právě memorandem se město zavázalo k podpoře projektu a pomoci. Nebude se však na něm nijak finančně podílet. „Investor se také obrátí na ministerstvo průmyslu a obchodu. Pokud shledá projekt jako zajímavý, měla by se v Hodoníně vyhlásit strategicky významná průmyslová zóna v České republice. Tím by projekt získal podporu ze strany státu,“ uvedla starostka.

Vybudování překladiště by mělo stát 300 milionů eur, což je 8,2 miliardy korun a úprava vodní cesty počítá s náklady 700 milionů eur, v přepočtu 19,2 miliardy korun. Hodonín by se tak mohl stát strategicky významnou průmyslovou zónou v Česku.

Podle Grauové investor spočítal celkové náklady na vybudování překladiště a úpravu vodní cesty na miliardu eur. „Vše by platil investor, který nás informoval o velké poptávce po tomto způsobu dopravy. Pro obchodníky je to levnější, tím se jim sníží náklady za dopravu a investor od nich může získat na vybudování peníze,“ popsala situaci starostka. V Hodoníně by se pak zboží z celého světa přivezené po Dunaji a Moravě vyložilo a rozvezlo by se do jiných míst v ČR i ve světě. „Z 85 procent by to mělo být po železnici, zbylých 15 procent po silnici,“ řekl vedoucí odboru rozvoje města Dalibor Novák.

Překladiště by mohlo nabídout tisíc pracovních míst a dalších 500 by vzniklo v navazujících službách. „O dalších 2000 pracovních místech se mluví v rámci doprovodných služeb, jako jsou stravování, údržba nebo technický ráz strojů a podobně. Mohlo by to výrazně pomoct snížit vysokou nezaměstnanost, kterou máme,“ dodala Grauová.