Čtyři obce na Přerovsku bojují proti kamionům. Zatím neúspěšně

Tučín – Čtyři malé obce na Přerovsku - Tučín, Želatovice, Pavlovice u Přerova a Hlinsko měsíce bojují proti provozu kamionů, které si přes jejich katastry krátí cestu a snaží se vyhnout mýtným branám. Silnice třetí třídy, které nejsou určeny pro těžkou dopravu, jsou zničené, nákladní auta, kterých přes obce projede až tři sta denně, ohrožují bezpečnost a zatěžují obyvatele hlukem, vibracemi a zplodinami. Starostové požádali úřady, aby zakázali průjezd kamionů s tonáží nad 12 tun. Zatím neuspěli.

Starostové Tučína, Želatovic, Pavlovic u Přerova a Hlinska už v minulém roce požádali příslušné správní úřady v Přerově a Lipníku nad Bečvou, aby zakázaly tranzitní dopravu kamionům nad 12 tun. Dostali zamítavou odpověď, žádost nepodpořili ani dopravní policisté. Důvodem je především obava, že se provoz přesune do Přerova. „Došlo by k nadměrnému zatížení silnic první třídy, které vedou přes Přerov. Křižovatky by nepropouštěly dostatek vozidel a došlo by k dopravnímu kolapsu,“ uvedl Zdeněk Holas z přerovského magistrátu.

Úřady se obávají dopravního kolapsu v Přerově

Starostové tvrdí, že počet kamionů vzrostl loni v létě, když úřady naopak povolily zákaz průjezdu kamionů nad 12 tun v místní části Přerova Kozlovice a v Přerově. Řidiči kamionů si pak začali krátit cestu právě přes Želatovice, Tučín, Pavlovice a Hlinsko.

V těchto obcích se před třemi roky opravovaly cesty i chodníky. Kamiony se na úzkých silnicích obtížně navzájem vyhýbají, ničí krajnice, vjíždějí i na chodníky. „Lidé nechtějí nic jiného než více klidu a bezpečnosti. I přejít cestu tady bývá problém,“ řekl starosta Tučína Jiří Řezníček. Bezpečno není ani mezi obcemi. U sousedních Pavlovic dochází ke kolizím nejčastěji. Dokládají to rozbité krajince a i stopy pneumatik v příkopu. „Ta cesta jednoduše není uzpůsobena pro těžkou dopravu,“ zdůraznil starosta Pavlovic Vlastimil Bia.

Policisté slíbili častější kontroly kamionů

Statistika nehodovosti však není natolik dramatická, aby dopravní policii přesvědčila. Starostové tvrdí, že pokud se nestane něco vážného, řidiči si poradí sami a nehodu nehlásí, aby neměli problémy a nepřišli o body. Starostové se nevzdávají, regulaci těžké dopravy chtějí znovu řešit s přerovským magistrátem a dopravní policií. Ta se přes zamítnutí předchozí žádosti staví k požadavkům obcí vstřícně. „Úzce spolupracujeme se starosty dotčených obcí a hledáme optimální řešení,“ uvedla mluvčí krajské policie v Olomouci Irena Urbánková.

V červenci 2014 zemřeli při havárii v Klimkovicích dva lidé z osobního auta. Rychle jedoucí kamion do něj zezadu narazil a zamáčkl ho do kamionu před ním.
Zdroj: Petr Sznapka/ČTK

Zatím policisté přislíbili, že budou projíždějící kamiony namátkově vážit a za ty přetížené udělovat pokuty. Starostové tvrdí, že pokud budou jezdit jejich vesnicemi ještě měsíc, cesty budou zcela zničené.

Iniciativa Stop kamionům žádá zpoplatnění silnic nižších tříd

Podobné problémy řeší desítky dalších obcí. Příkladem je lázeňské městečko u Ostravy Klimkovice, kde loni řidič kamionu zavinil smrt dvou lidí. Město bojuje proti řidičům těžkých vozů, kteří tam sjíždějí z dálnice, aby ušetřili na mýtném, sedm let. Nyní již získalo příslib regulace. Řada obcí podporuje iniciativu Stop kamionům, která žádá stát, aby zavedl pro kamiony mýtné také na silnicích nižších tříd. Tím by je udržel na dálnicích a mezinárodních komunikacích.