Na Vltavské kaskádě už v noci jen tak u břehu nezakotvíte

Od 15. dubna začne platit nová vyhláška, která na velké části Vltavy od Českých Budějovic až po Třebenice, tedy po konec Slapské přehrady, zakazuje lodím kotvit přes noc. Po západu slunce budou moci využít jenom přístavy nebo maríny. Za porušení zákazu hrozí pokuta pět tisíc korun na místě, nebo až 200 tisíc korun ve správním řízení. Loďaři ale s nařízením nesouhlasí a začali proti němu podepisovat i petici.

Ministerstvo odůvodňuje nařízení rychlým kolísáním výšky hladiny na Vltavské kaskádě. Loď se tak může přes noc objevit takzvaně na suchu. Loďaři ale nařízení považují za nesmyslné, neplatí podle nich ani za hranicemi. Dosud platilo, že v lodi musel být přes noc kapitán. Podle loďařů to stačí k tomu, aby se takovým situacím předcházelo.

Český svaz vodního motorismu i některé majitele lodí, se kterými Česká televize mluvila na Slapské přehradě, vyhláška nepříjemně překvapila. Asi 150kilometrový úsek na Vltavské kaskádě je pro rekreační plavbu jedním z nejoblíbenějších. Zákaz možnosti zakotvit kdekoliv u břehu podle nich výrazně zhoršuje možnosti plavby, na Vltavě prý navíc není ani dost oficiálních míst, kde by se nově mohlo nocovat. Z cestování se tak podle svazu stává plánovaný přesun od jednoho povoleného kotviště k druhému a rekreační plavba se fakticky omezuje na půldenní vzdálenost, aby se plavidlo stihlo do tmy zase vrátit. 

Úsek se zákazem kotvení po západu slunce
Zdroj: ČT24

Svazu vadí i způsob, jakým ministerstvo dopravy nařízení do vyhlášky zapracovalo. V meziresortním připomínkovém řízení podle nich toto pravidlo nebylo, objevilo se až na poslední chvíli. Resort dopravy tvrdí, že za nařízením stojí požadavek ministerstva zemědělství. To se prý obávalo, že by případný pokles hladiny mohl na plavidle způsobit škodu, jejíž náhrada by pak byla požadovaná po správci vodní cesty.

Loďaři doufají, že se nařízení podaří novelizovat

Ministerstvo zemědělství ale v reakci uvedlo, že chtělo pouze omezit možnost stání plavidel mimo vymezená a vyznačená místa „v době existence ledových jevů na povrchových vodách včetně období chodu ledů s tím, že stání plavidel mimo vymezená a vyznačená místa by mohlo způsobit škody na plavidlech a znemožňovalo by nebo velmi omezovalo možnosti vlastníků vodních děl manipulovat s vodními díly dle potřeby, a to včetně manipulací směřujících k ochraně obyvatel před povodněmi.“

Odpovědnost za zákaz nočního stání tak přehazuje jedna strana na druhou. Majitelé lodí nicméně doufají, že se vyhlášku podaří do příští sezony novelizovat.