Přejezd v Rájci může být bezpečnější. Překlene ho nadchod

Rájec-Jestřebí – Zrádný železniční přejezd v Rájci-Jestřebí na Blanensku bude možná bezpečnější. Do budoucna by ho mohl překlenout nadchod. Obec už o této možnosti začala jednat se správcem železnice. Hříšníky, kteří na přejezdu zbytečně riskují, zatím policistům pomůže chytat nový online kamerový systém.

Jsou na něm závory, světla i zvuková signalizace. Chodci i řidiči mají daleký rozhled na obě dvě strany. Přesto patří železniční přejezd v Rájci-Jestřebí k těm nejnebezpečnějším v zemi. Na vině je téměř vždy lidský faktor – chodci a řidiči jsou netrpěliví a díky rozhledu mají pocit, že vlak včas uvidí. Přejezdem ale vede hned přes patero kolejí a rychlíky, které stanicí jen projíždí, jedou v místě rychlostí kolem 120 kilometrů v hodině.

Mezinárodního věhlasu se rájeckému přejezdu dostalo poté, kdy svět loni na jaře obletělo video seniora, kterému se nechtělo čekat na zvednutí závor. Když se blížil ke druhé polovině přejezdu, přiřítil se rychlík. Lokomotiva ho zasáhla do boty a muž upadl. Kromě oděrek a zhmožděnin se mu ale nic nestalo a z kolejí odešel po svých. Záběry kuriózní nehody se pak skrz agenturu Reuters dostaly i do velkých zahraničních médií, například do BBC.

Radnice ale o takovou „popularitu“ nestojí a rozhodla se zjistit, zda by přejezd mohl překlenout nadchod. „Situaci začneme řešit už letos. Prvním úkolem je tu otázku vůbec otevřít. Představu ještě úplně nemáme, nyní se řeší otázka technická a finanční. Ale i to, zda by skutečně vyřešil náš problém,“ uvedla starostka Rájce-Jestřebí Romana Synakieviczová (nez.).

Na to naráží i Miroslav Matuš ze Správy železniční dopravní cesty. „Ten přejezd je v podstatě zabezpečen maximálně, jak to dnes umíme. Nadchod je vždycky lepší než jednoúrovňové křížení, ale ani nadchod neovlivní to, že nám skutečně nikdo nebude chodit přes trať,“ myslí si Matuš. Nakonec je tak bezpečí na přejezdu ze všeho nejvíc v rukou chodců a řidičů.

Trestat nedočkavce, kteří nechtějí čekat na zvednutí závor nebo zhasnutí signalizace, teď budou policisté ještě snadněji než dřív. Umožní jim to nový online kamerový systém na přejezdu. „Budeme moci vyhodnotit přestupky daleko rychleji,“ slibuje si blanenský policejní mluvčí Petr Nečesánek.

V České republice je celkem 8 041 železničních přejezdů. Pouze výstražným křížem je označena více než polovina z nich. Závory se světly jako nejbezpečnější prvek naopak chrání jen 1 150 přejezdů.

Co říkají předpisy?

Řidič nesmí vjíždět na železniční přejezd, pokud blikají červená signalizační světla, výstrahu dává přerušovaný zvuk houkačky či zvonku, sklápějí se nebo zvedají závory nebo je-li vidět či slyšet přijíždějící vlak. Ze všech výstražných signálů pak mají přednost světla – a to před závorami i zvukovým signálem. I světla se ale mohou někdy porouchat nebo jsou za prudkého slunce špatně vidět, stoprocentní bezpečnost tak řidiči zajistí hlavně vlastní opatrnost a pozornost. Stejná pravidla platí i pro chodce.

Pokud už řidič udělá chybu a vjede na přejezd, kde uvízne mezi závorami, je podle odborníků nutné nezpanikařit a závor se nezaleknout. Závory jdou lehce zvednout nebo pomalu podjet. Nutné je především přejezd co nejdříve opustit – mezi sklopením závor a průjezdem vlaku bývají jen vteřiny, maximálně desítky vteřin.

Zdroj: SŽDC