Alternativu ke školní docházce volí čím dál víc rodin

Jižní Morava - Z postele do „školy“ chodí v papučích, třída jsou jejich sourozenci. Dětí, které rodiče vzdělávají doma, přibývá a školy se jim snaží vyjít vstříc. Například ve Vískách u Letovic nabídne tamní základní škola od nového školního roku i možnost domácí výuky. Škola si od toho slibuje víc žáků a tím pádem i finančních prostředků.

Pět dětí, z toho tři školou povinné – přesto je má Anna Kotrlová všechny doma. Prvňačku Dorotu, třeťačku Annu a o dva roky starší Lýdii, která chodí do páté třídy, jejich matka učí doma. „Přišlo mi líto poslat šestileté, sedmileté dítě na půl dne pryč. Měla jsem pocit, že je tolik věcí, které je ještě můžu naučit nebo na kterých jsme spolu pracovali, třeba ohledně jejich vlastností,“ vysvětlila Anna Kotrlová, proč se rozhodla pro domácí výuku svých dětí.

Ráno s dětmi vstává kolem sedmé, přes den se chvíli věnují angličtině, češtině, počítání a dalším předmětům. Oproti školním lavicím mají volnější režim, matka si na domácí výchově ale zdaleka nejvíc cení individuální přístup. „Chtěla jsem, aby uměly přemýšlet samostatně. Ve třídě jsou všechny děti vedené jednou paní učitelkou a navyknou si na určitý styl přemýšlení,“ myslí si Kotrlová.

Anna Kotrlová učí doma tři ze svých pěti dětí (zdroj: ČT24)

Svoji nejstarší dceru Lýdii i přesto od září čeká nástup do školy. Domácí vzdělávání na druhém stupni zatím české zákony neumožňují. „Pokud je domácí vzdělávání pod kontrolou, tak může fungovat docela dobře. Na prvním stupni si to umím představit, na druhém stupni už dost obtížně,“ myslí si ministr školství Marcel Chládek (ČSSD).

Zájem rodičů roste

Počet žáků, kteří místo v lavicích studují doma, každý rok roste, i když čísla za jižní Moravu nejsou nijak závratná. V kraji nabízí alternativu ke školnímu vzdělávání 18 základních škol. Zatímco před čtyřmi lety bylo domácích školáků 21, v letošním školním roce už jich je 69.

Přibývá proto i škol, které domácí vzdělávání nabízejí. Od září k těm jihomoravským jako 19. v pořadí přibude základní škola ve Vískách u Letovic. „Jsme podlimitní škola, takže to pro nás znamená navýšení: děti, které by k nám na domácí individuální vzdělávání přišly, by pro nás znamenaly příjem do rozpočtu,“ vysvětlila ředitelka ZŠ Vísky Monika Kubová.

Ministerstvo školství totiž i na tyto žáky přispívá. A podle ředitelky Základní školy v Nížkovicích, která domácí vzdělávání umožňuje už dva roky, je to tak správné. „Co se týká schopnosti dětí zvládnout předepsané učivo, tak bych řekla, že v 99 procentech je víc než stoprocentní,“ uzavřela ředitelka ZŠ Nížkovice Ivona Princlíková.