Pražští cestující si stále stěžují na zápach a špínu

Praha - Hodnocení pražské hromadné dopravy se v posledních letech zlepšilo, cestující si ale stále stěžují na nehygienické prostředí, dlouhé intervaly a přeplněnost některých spojů. Ukázal to nejnovější průzkum agentury Westminster.

Denně jezdí pražskou hromadnou dopravu tři miliony cestujících. Ne všichni jsou s jejími službami spokojeni. Jako největší problém vidí zápach a špínu. „Velká část toho je způsobená ne Dopravním podnikem, ale neukázněnými cestujícími,“ míní Martin Dvořák, ředitel DP hl. města Prahy.

Všechny autobusy, tramvaje i vagóny čistí Dopravní podnik minimálně jednou týdně. „Snažíme se zvýšit intenzitu úklidů a čištění jak vozů, tak dopravních prostor,“ slibuje Dvořák. Lékaři říkají, že i přesto si musejí lidé dát pozor, ani kompletní umytí vozů po každé jízdě nemůže zabránit možným zdravotním potížím. „Pokud jsou madla nebo tyče v hromadných prostředcích potřísněny kapénkami a někdo druhý na ně sáhne a pak si dá ruce do obličeje, může se nakazit,“ vysvětluje Hana Roháčová, primářka infekčního oddělení FN Na Bulovce.

Cestujícím hrozí chřipka, vzácně se mohou nakazit také žloutenkou typu A. Nedostatečná hygiena ale není podle cestujících jediným problémem hromadné dopravy. Podle ředitele agentury Westminster Tomáše Studentíka průzkum ukázal, že jim vadí také dlouhé intervaly a mnoho lidí. Cestující se stěžovali především na trasu B a některé linky autobusů.

I přesto Dopravní podnik vyšel z průzkumu lépe než v předchozích letech – lidé chválí dobře fungující metro, rozsáhlou síť dopravy a ceny předplacených kupónů. Ty ale pravděpodobně už od příštího roku budou stát víc. „Jsem přesvědčen, že to je sice nepříjemná, ale nutná změna z hlediska funkčnosti a modernosti,“ říká Martin Dvořák.

Pražský dopravní podnik chce do budoucna ukázat lidem vlídnější tvář, např. obnovou vozového parku. Snížit chce i intervaly metra a tramvají.