Nová mapa Prahy ukazuje, které památky jsou přístupné vozíčkářům

Praha - Hlavní město dnes představilo novou mapu pražských památek, která je určena zdravotně postiženým lidem. Najdou v ní informace o tom, které památky jsou snadno přístupné, které s pomocí jiné osoby a které vůbec. Vstup do všech památek uvedených v atlasu vozíčkáři předem na vlastní kůži vyzkoušeli, řekla dnes novinářům Milada Burčíková z Pražské organizace vozíčkářů.

Atlas pro vozíčkáře má dvě části. V první zájemci naleznou podrobnou mapu a čtyři doporučené turistické trasy. Mapa se zaměřuje především na historické centrum Prahy a pomocí piktogramů vysvětluje, která místa jsou handicapovaným plně přístupná, která s pomocí jiné osoby a kam se nedostanou vůbec. V mapě jsou rovněž zakreslena parkovací místa pro vozíčkáře, bezbariérové toalety nebo trasy linek městské dopravy, na kterých jezdí nízkopodlažní vozidla.

Druhá část atlasu obsahuje seznam objektů v Pražské památkové rezervaci a jejich přístupnost. „U památek jsme zkoumali zdánlivé detaily, které jsou ale pro osoby s pohybovým omezením klíčové,“ uvedla Burčíková. Zájemci tedy naleznou informace o šíři dveří, nerovných chodnících či přístupových rampách a výtazích.

Nízkopodlažní vozy MHD stále chybí

Erik Čipera ze sdružení Asistence, které pomáhá tělesně postiženým při návratu do běžného života, ocenil na mapě především měřítko, které umožní používání i lidem s horším zrakem. Podle něj je mapa sice dobrým nápadem, ale neřeší špatnou dostupnost veřejné dopravy. Ta je podle Čipery pro vozíčkáře stále velkým problémem.

„Například pokud se více vozíčkářů rozhodne navštívit Pražský hrad, musí vystoupit na Dejvické a odtud dojet. Nízkopodlažní tramvaje totiž jezdí zhruba jednou za hodinu a stejně se do nich více vozíčkářů nevejde,“ poznamenal Čipera.

Speciální mapy mohou lidé získat v centrech Pražské informační služby, v kanceláři Pražské organizace vozíčkářů a společnosti Czech Tourism. Atlas vychází v česko-anglické verzi, přičemž legenda k mapě je v osmi jazycích. Publikace vyšla v nákladu 2 000 kusů a stála 260 tisíc korun.