Náchod zatím svůj městský pivovar neprodá, rozhodnutí odsunul na říjen

Náchod - Město Náchod svůj pivovar se značkou Primátor, který je třináctým největším výrobcem piva v Česku, zatím neprodá. Zastupitelé v pondělí jednání o prodeji odročili na zasedání, které proběhne 20. října. Do té doby chtějí získat více informací o předložených nabídkách kupců. Nejvážnějšími uchazeči jsou společnost LIF a ruská firma RussianTradition.

O prodeji pivovaru se začalo mluvit v červnu, kdy rada města doporučila prodej pivovaru firmě LIF jako jedinému zájemci. Na následném zasedání zastupitelé o prodeji pivovaru nerozhodli a očekávané rozuzlení případu nepřineslo ani pondělní zastupitelstvo. K nejvážnějšímu uchazeči o pivovar, liberecké firmě LIF, totiž nečekaně přibyla nabídka od ruské společnosti Russian Tradition, která za stoprocentní balík akcií nabízí 165 milionů korun. Zastupitelé si tak vzali další čas na rozmyšlenou.

Nabídky vedle společnosti LIF a firmy Russian Tradition městu ještě předložily firmy K Brewery, slovenská firma Stein a Pavel Bojanovský. Podle starosty města Oldřicha Čtvrtečky jsou nejvážnějšími uchazeči firma LIF a právě ruská společnost.

Koalice s opozicí se stále dohadují o transparentnosti chystaného prodeje a náchodský pivovar nadále žije v nejistotě. Zatímco vedení radnice zveřejnilo nabídku na prodej, zejména opoziční sociální demokraté se postavili proti a postup radních označili za neprůhledný. „Že se prodává tak zásadní věc jako je pivovar, jsem se dozvěděl, jak se říká, z ulice,“ stěžuje si náchodský zastupitel Jan Birke (ČSSD). Náchodský starosta Oldřich Čtvrtečka (ODS) se ale ohrazuje, že všechny doklady byly přístupné: „To, jestliže jeden den dostanou nabídku a za tři dny ji dostane opozice, je myslím poměrně velice vstřícný krok.“

Město navíc podle starosty nemá kapacity na to, aby mohlo v rizikovém pivovarnickém oboru podnikat. „Pokud by pivovar měl zůstat městský, jsou to obrovské náklady na pokladnu města,“ říká Čtvrtečka. Neustále odsouvání rozhodnutí, zda pivovar prodat, nebo nikoli, s nelibostí sleduje ředitel podniku Josef Hlavatý: „Už se to celé vleče poměrně dlouhou dobu, je to nepříjemné, setkáváte se s tím při jednání s klíčovými zákazníky, a to i ze zahraničí.“

Pivovar Náchod má roční výstav přes 130 tisíc hektolitrů. Loni při tržbách 183 milionů korun vykázal zisk půl milionu korun. Pivovar se odpoloviny 90. let zaměřuje na výrobu speciálních piv, která se na jeho výstavu podílejí asi 30 procenty. Celkem podnik s 90 zaměstnanci vyrábí devět druhů speciálů. Loni pivovar završil patnáctiletý program obnovy, do kterého vložil asi 300 milionů korun.