Radní v Jaroměři řeší zapeklitý problém

Jaroměř - Moudrost krále Šalamouna budou potřebovat radní v Jaroměři. Důvodem je spor mezi dvěma veřejně prospěšnými a uznávanými projekty. Tamní Muzeum železnice se chce za přispění Královéhradeckého kraje a Evropské unie dál rozvíjet. Překážkou je však objekt v těsném sousedství. Jenže v něm se nachází další obdivuhodný projekt: chráněné dílny pro několik desítek zdravotně postižených.

Dva veřejné zájmy ve sporu, který má dostat přednost? Na jedné straně Muzeum železnice, druhé největší v Česku, na druhé chráněné dílny pro 40 zdravotně postiženým. „Problém je v tom, že chráněné dílny lze jednoduše přestěhovat do jiných objektů, nepotřebují žádné zvláštní vybavení. Železniční muzeum s točnou a kolejištěm nepřestěhuje nikdo, to tady prostě musí zůstat,“ tvrdí Jiří Mužík ze Společnosti železniční, výtopna Jaroměř.   

O stěhování ale nechtějí v chráněných dílnách ani slyšet. Ostatně, objekt si najali u železnice stejně jako muzeum. „Pro nás je v této souvislosti velkým problémem sehnat prostory, kde by majitel nechtěl přemrštěné nájemné. To se nám povedlo až u Českých drah a tento prostor je pro nás nenahraditelný,“ hájí zájem chráněných dílen jejich provozovatel Michal Vejprava.  

Jak příznivci železnice, kteří opravují staré lokomotivy a vagóny, tak chráněné dílny dosahují ve svých oborech obdivuhodných výsledků. Rozhodnout, kdo má dostat přednost, nebude jednoduché. Budova připadne tomu, komu ji prodá současný majitel České dráhy. „Jako první projevil zájem už před několika lety kraj, ale nějaké rozhodnutí a konkrétní nabídku zatím nemáme. Proto nyní nevím, jak se to bude dál vyvíjet,“ informuje o současné situaci mluvčí ČD Ondřej Kubala. „Oba dva nápady jsou dobré a prospěšné. Myslím si, že jeden kvůli druhému by neměl přestat fungovat,“ naznačuje určité řešení Michal Vejprava.  

Správci železničního muzea řekli, že mají příslib dotací z evropských fondů. Tyto peníze ale mohou čerpat jedině tehdy, pokud provozovatel chráněných dílen jejich projektu ustoupí.