Ministr Bendl připustil možnost zachování orlickoústeckého nádraží

Ústí nad Orlicí - Historická nádražní budova v Ústí nad Orlicí možná neustoupí modernizaci železničního koridoru. Ministr dopravy Petr Bendl (ODS) dnes při prohlídce objektu novinářům řekl, že existuje varianta, která umožňuje jeho zachování. Ačkoli jde o jednu z nejstarších staničních budov v Česku, Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) ji chtěla v rámci rekonstrukce celého nádraží zbourat. Proti jejímu záměru se postavila i internetová petice.

„Myslím, že není nutné budovu demolovat,“ uvedl Bendl. Podle ministra je nutné najít smysluplné využití stavby a zároveň zabezpečit modernizaci koridoru po technické stránce.

Svůj internetový souhlas v petici vyslovilo téměř 15 000 lidí, dokonce vzniklo i sdružení Nádraží nedáme! SŽDC plánuje modernizační stavbu už v letošním roce. Ředitel Jan Komárek dnes slíbil, že se společnost pokusí dopracovat projekt tak, aby nádraží z roku 1874 v Ústí zůstalo. „Jsme schopni se tomuto stavu přizpůsobit, jenom budeme chtít, aby toto rozhodnutí zaznělo co možná nejdřív. Jsme schopni přeprojektovat ten současný projekt velice krátce tak, aby se zahájení stavby až tak dalece nezpozdilo. Nakonec se dá zahájit stavbu jinou částí, která by nebyla vázána na srdce té stanice,“ řekl Komárek.

Objekt by mohl sloužit třeba jako muzeum 

Modernizace železniční trati včetně vybudování nového nádraží bude stát 2,4 miliardy korun a investor chce příští rok usilovat až o 50% evropskou dotaci. Starý objekt by mohl sloužit jako muzeum.

Klasicistní nádraží vzniklo podle návrhu architekta Rudolfa Freye. Dvojnádraží na půdorysu H s kamennými římsami je postavené z režného zdiva, horní podlaží jsou z méně obvyklého hrázděného zdiva. „Ona je ojedinělá tím, že už přes 134 let je téměř v původním stavu, pokud bychom ji zrekonstruovali, tak to bude ojedinělá stavba ve střední Evropě,“ myslí si iniciátor petice Martin Kadrman.

Nádražní budově z roku 1874 hrozí demolice
Zdroj: ČT24