Na Kozí dráhu by se měly vrátit alespoň turistické spoje

Ústí nad Labem - Na severu Čech by se už za několik týdnů měly vrátit vlaky na tzv. Kozí dráhu, jak říkají místní trati č. 132 z Děčína do Oldřichova u Duchcova. Doprava na této unikátní trase, která vede podél Krušných hor, se zastavila před rokem a půl. Kraj tehdy odmítl vlaky dotovat a místo nich platí autobusy. Teď ale zastupitelé přehodnotili rozhodnutí svých předchůdců z minulého volebního období a na trať chtějí vrátit alespoň turistické spoje, které by jezdily o svátcích a víkendech. Tyto spoje se v červnu vrátí také na další dvě lokální trati - Doupovskou a Švestkovou dráhu.

Podle krajského zastupitele Jaroslava Foldyny (ČSSD) by vlaky na Kozí dráze měly jezdit od května do září, část peněz by přitom kromě kraje měly přispívat i obce. Kraj chce platit částku v řádu statisíců, menší obce ale kvůli krizi budou mít peněz méně. „Já z toho mám trochu obavy, protože ta krize a nedostatek finančních prostředků dopadá na malé obce víc než na velká města,“ myslí si starosta Telnice Jaroslav Doubrava (Severočeši.cz).

O obnovu dopravy bojují hlavně starostové přilehlých obcí, loni si dokonce několik vlaků zaplatili sami. Jenže víkendové spoje podle nich nic neřeší. Podle Jaroslava Doubravy by se za vítězství dalo považovat až obnovení systému dopravní oblužnosti. K tomu ale asi hned tak nedojde: „Domníval jsem se, že to půjde vrátit, ale v této chvíli to vypadá tak, že je to téměř nemožné,“ uvedl Foldyna.

Kozí dráha už je opravená

Bývalé vedení kraje zdůvodňovalo přerušení provozu velkou ztrátovostí trati. Navíc na ní docházelo k tzv. souběhům, kdy po stejné trase jezdí vlak i autobus. Evropská unie totiž zakazuje dotovat oba druhy dopravy na stejné trase a Ústecký kraj se rozhodl pro autobusy. Správci železnice pak před dvěma lety na většině trati zakázali kvůli špatnému technickému stavu provoz. Teď už je Kozí dráha opravená.

Do sporu se vložila i armáda, respektive ministerstvo obrany, které si rovněž nepřálo, aby Kozí dráha zmizela. „Důvodem je stanice Libouchec, která je nejbližší železniční stanicí od vojenského výcvikového prostoru Tisá. Aby bylo možné přepravovat osoby a materiál do vojenského prostoru, musí být funkční i železniční trať,“ řekl už dříve Jan Pejšek z tiskového odboru ministerstva obrany.

\"Kozí dráha\" na Teplicku
Zdroj: ČT24