V Praze bude super drahá cyklostezka

Praha - Jestliže se o cyklostezce v pražských Vysočanech říká kvůli vysokým nákladům zlatá, pak stezka, která má spojit oba vltavské břehy u Komořan, je favoritem na titul diamantová. Sedm set metrů dlouhá lávka, která se za několik dnů začne stavět, bude totiž i se sjezdovými rampami stát přes sto milionů korun. Hlavní město ale tvrdí, že stavět levné cyklostezky už nejde.

Nechvalně známá Vysočanská cyklostezka přijde ještě letos o primát nejdražší cyklostavby v Česku. Převezme ho zřejmě sedm set metrů dlouhá lávka přes Vltavu spojující Lahovice a Komořany. Ta bude zavěšená na právě budovaném dálničním mostě. Sto čtyři miliony korun měla Praha utratit jinde, kritizují chystanou stavbu opoziční zastupitelé. „Ty peníze by se daly využít racionálněji na cyklostezky, které dokáží lidi přivést z okraje města do centra. Tato cyklostezka je v okolí dvou dalších přemostění Vltavy a já si myslím, že nebude příliš využívána,“ vysvětluje svůj postoj předseda výboru infrastruktury Magistrátu hl. m. Prahy Miroslav Poche.

Lávka pod dálnicí propojí síť tří cyklostezek, z nichž některé jsou v současné době přeplněné, oponuje investor stavby. „Celkové náklady města dosáhnou zhruba sedmi milionů korun. Zbytek jsou peníze z EU,“ hájí projekt mluvčí Technické správy komunikací Tomáš Mrázek.

Reportáž Luďka Jíry (zdroj: ČT24)

Koordinátor pražské cyklodopravy dodává, že peníze z evropských fondů nelze čerpat třeba na výstavbu školek a doba levných cyklostezek už dávno minula. „Dostáváme se do jistých přepravních objemů a je naší povinností opustit v některých místech levné řešení, protože se nenabízí,“ říká cyklokoordinátor pražského magistrátu Pavel Polák.

Stavba lávky začne za několik dnů, co ale není stále dořešeno, je výkup pozemků pro sjezdové a nájezdové rampy. Majitelé pozemků nechtějí hlavnímu městu prodat jen pár desítek metrů čtverečních, ale celé parcely čítající stovky hektarů. Technická správa komunikací se s nimi chce domluvit ještě do konce dubna. Žádosti o přidělení peněz z fondů Evropské unie je totiž nutné odevzdat na začátku května. Výstavba ramp se v každém případě zpozdí, minimálně o rok.