Hradec Králové – Plánovaný severní obchvat Hradce Králové, který má vyvést nákladní dopravu z centra města, protne pozemky patřící primátorovi Otakaru Divíškovi (ODS). Necelých šest hektarů pole, jež primátor vlastní a pronajímá zemědělcům, tak čeká výrazné zhodnocení – z dnešních dvou na 72 milionů korun.
Obchvat Hradce Králové protne a zhodnotí pozemky primátora
Primátor se hájí, že kvůli hrozbě střetu zájmů o plánu trasy nehlasoval a ani se nepodílel na návrzích obchvatu. Jeho rodina navíc pozemky drží již dlouhodobě. „Jsou to pozemky, které moje rodina historicky vlastní prakticky staletí, a já nemůžu za to, že je děda nebo táta nepropil, a mně po roce ‘89 zůstaly. Mám to štěstí, nebo tu smůlu, že jsou v zájmové oblasti města nebo ŘSD (Ředitelství silnic a dálnic),“ vysvětlil Divíšek.
Hradecký obchvat:
Takzvaná severní tangenta by měla spojit dálnici D11 s hlavním tahem na Moravu za Třebechovicemi pod Orebem. Na cestě mimo jiné rozdělí letiště a oddělí Plotiště nad Labem od Předměřic. Magistrát počítá s dvěma možnými variantami. Jak uvedl mluvčí radnice Václav Svoboda, každá z nich se však Divíškových pozemků dotkne.
Trasy obchvatu navrhla radnice, podle Divíška bez jeho účasti. „Vždy před každým hlasováním jak rady, tak zastupitelstva ohlašuji střet zájmů, že se to týká mých pozemků, a nikdy jsem nehlasoval,“ upozornil primátor. Studie pro návrh připravili hradečtí architekti.
Pozemky by od vlastníků měl vykoupit stát a převést je následně na ŘSD. To v celém procesu příprav funguje jako poradce. „V návrhu by se územní plán měl změnit z ploch orné půdy na ostatní plochy pro motorovou dopravu, což by mohlo umožnit například výstavbu odstavného parkoviště pro kamiony,“ řekl mluvčí Svoboda.
Jednání o vypracovaném návrhu je v těchto dnech pozastaveno. Hradecké zastupitelstvo by se k němu mělo vrátit v příštím roce. V tu dobu již Divíšek v primátorském křesle sedět nebude, protože v podzimních komunálních volbách za občanské demokraty ani jinou stranu do zastupitelstva nekandiduje.